14 martie 2011 (3) 6141 vizualizari in Dezvoltare personala

Al saptelea element al codului moral “Yama si Niyama”- cum sa antrenezi emotia de fericire

Un articol de: Marius (contacteaza autorul)
Imagine "Al saptelea element al codului moral “Yama si Niyama”- cum sa antrenezi emotia de fericire"

Bine ai revenit pe NLP Mania!

Acest cod moral de care iti vorbesc de cateva saptamani in articolele mele are o vechime de cateva mii de ani. Nu este important cat de vechi este, ci faptul ca am gasit acolo idei care “bat” psihologia moderna. De exemplu, ma refer la faptul ca in acest cod moral se stia faptul ca emotia de fericire trebuie antrenata.

Acest lucru pentru majoritatea oamenilor este ca si cum ar vedea un OZN pe cer. Ce ti se pare asa de straniu sa iti antrenezi emotiile? Daca ai o singura data o emotie care ti-a placut, asta nu te face sa o simti automat daca nu exersezi…

Citisem cu ceva ani in urma o carte super faina “TAO-FIZICA”, in care autorul descrie pasaje din carti vechi de 1000 – 2000 de ani care explica structura atomului, asa cum este cunoscut azi dupa ani de cercetari cu cele mai sofisticate aparate.

Asa ca nu ma mai mir ca acest lucru fundamental – antrenarea emotiilor pozitive – era cunoscut de pe atunci.

Zilele trecute a venit la mine la sedintele de consiliere o fata de 28 de ani, asa de agitata mental, incat nu putea sa se linisteasca. Imi spunea ca nu se simte fericita si ca ar vrea sa schimbe ceva in viata ei, dar nu stia ce.

Primul lucru pe care trebuie sa il schimbi (ea va citi acest articol asa ca ii scriu direct ei) este tocmai starea de agitatie mentala. Aceasta agitatie nu te lasa sa fii fericita. Cand esti agitata, organismul tau considera ca exista in jur un posibil pericol si va secreta adrenalina.

Cand in corpul tau este adrenalina, poti fi oricum, dar nu fericit, implinit.

Adrenalina are rolul sa te pregateasca de lupta, de atac sau de fuga. Este o substanta extraordinar de importanta pentru supravietuire. Dar tu spui ca te-ai saturat doar sa supravietuiesti si ca vrei sa simti ca traiesti cu adevarat.

Atunci trebuie sa gasim impreuna metoda potrivita ca mintea ta sa se relaxeze, sa se linisteasca si sa poti simti cat mai des starea de liniste si multumire interioara. Doar dupa ce simti aceste stari poti sa simti si starea de fericire.

Multumire interioara + Liniste si relaxare => Fericire

Asta este formula magica pe care o cauti. Bineinteles ca sunt strategii multiple ca sa ajungi aici.

(Dupa ce am facut cu clienta mea un exercitiu de relaxare mentala, de transa usoara, s-a linistit agitatia si mi-a spus ca nu s-a simtit de mult asa de bine.)

Apoi, discutand, mi-am dat seama ca tu esti convinsa ca nu poti sa fii fericita decat daca ceva pozitiv se petrece in viata ta. Dar exercitiul de relaxare? A fost ceva extraordinar de pozitiv? Ai castigat la loto? Nu!

Pur si simplu ai invatat sa iti pui mintea intr-o alta stare. Nu ai nevoie de evenimente extraordinare care sa te faca fericit. Ai nevoie sa inveti odata pentru totdeauna ca aceasta stare emotionala depinde de linistea si de calmul tau interior.

Societatea actuala nu vrea ca tu sa stii acest lucru.

Gandeste-te cum ar fi buzunarele milionarilor care te indeamna sa cumperi zilnic cate un produs nou cu iluzia fericirii daca tu ai sti ca fericirea ta vine din liniste si calm si relaxare???

Singura conspiratie care exista pe pamant impotriva ta este iluzia ca fericirea vine din afara ta.

Citeam undeva ca, la finalul vietii, un om se intreaba cat de fericit a trait si cata fericire a adus celorlalti. Nu se mai intreaba cati bani a facut sau cate masini are.

 

Multumirea interioara – tehnica de baza ca sa fii fericit in viata

Ce ma distreaza cel mai mult este faptul ca oamenii au tendinta sa NU CREADA ca este simplu sa fie fericiti. Asta este efectul “conspiratiei”.

“Cum adica, pot sa fiu fericit asa pur si simplu?” Asta este intrebarea pe care 99% dintre oameni o pun.

 

Invata prima data sa fii multumit, apoi o sa simti din ce in ce mai des starea de fericire.

Si mai gandeste-te la un lucru!  Cand o sa simti starea de fericire, independent de orice lucru, eveniment, persoana… de cine o sa mai depinzi tu?

Cine te mai poate manipula? Cine iti mai poate impune conditii? Cine te mai domina emotional?

 

___________________________________________________________________

IMPORTANT:  CURS NLP IN BUCURESTI SI IASI – INCEPEM IN LUNA MAI

___________________________________________________________________

(Clik pe banner pentru detalii)


 

 

 

____________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Cand inveti ca starea de fericire o poti avea prin antrenament, si nu daca cineva ti-o ofera, devii liber cu adevarat.

Starea de multumire interioara nu este o stare pasiva, in care tu accepti orice ti se ofera, ci mai degraba o aprobare activa a oamenilor si evenimentelor din jur.

In NLP exista o tehnica numita “reincadrare”. Asta inseamna ca atunci cand un eveniment pare la prima vedere negativ, tu ii poti gasi partea pozitiva din el si sa te concentrezi pe aceasta parte pozitiva.

Iti amintesti povestea cu cei doi vanzatori de pantofi care au mers in Africa sa isi deshida magazin de pantofi acolo?

Au ajuns amandoi cu acelasi vapor, s-au cazat la acelasi hotel, s-au plimbat timp de o saptamana ca sa cerceteze piata. Apoi, fiecare a dat o telegrama firmei care i-a trimis acolo. Primul scria asa:

“Aici situatie dezastruoasa. Opriti transferul marfii spre Africa. Bastinasii nu poarta pantofi.”

Iar al doilea vanzator a scris asa:

“Aici situatie extraordinara. Dublati cantitatea de marfa. Bastinasii nu poarta inca pantofi.”

 

Vezi acel cuvant – “inca”? El este cheia reincadrarii. Cand o situatie pare disperata, schimba perspectiva.

Vezi ce poti tu sa inveti din acea situatie intrebandu-te:

  1. Ce imi aduce mie ca putere interioara acest eveniment?
  2. Ce as putea sa invat din asta ca sa ma protejez pe viitor?
  3. Care este singura parte buna din aceasta situatie?

Ca modalitate practica de antrenament a starii de multumire este necesar sa fii hotarat sa transformi in bine orice lucru ti se intampla.

Cand mintea ta este obisnuita sa vada “partea plina a paharului”, atunci esti un om liber.

Cand fericirea ta depinde doar de cum vezi lucrurile, ai inteles ca orice eveniment nu este bun sau rau in sine, ci tu esti cel care da sensul lucrurilor – in functie de nivelul tau de dezvoltare.

Acelasi eveniment este perceput de un om neantrenat emotional ca fiind un dezastru, pe cand un om antrenat emotional sa vada partea buna a lucrurilor il vede ca fiind un eveniment extraordinar. Exact precum cei doi vanzatori de pantofi.

Totul tine de antrenament. Antrenamentul tine de aceasta hotarare de a cauta de fiecare data ceva pozitiv in orice. Stiu ca pare banal, dar fa asta zilnic, cu toate micile neajunsuri din viata ta.

Dupa o perioada, o sa observi ca mintea ta s-a obisnuit sa se gandeasca automat la lucrurile bune, pozitive. O sa te trezesti ca oamenii te vad ca fiind un om pozitiv si optimist.

Ceea ce vreau sa iti arat este forta aceasta a antrenamentului emotiilor.

Cineva m-a intrebat de curand pe site, intr-un comentariu, daca eu chiar practic aceste lucruri pe care le scriu.

Da, le practic pentru ca prefer sa traiesc intr-o lume pozitiva. Iluzie oare?

Depinde pe cine intrebi. Daca intrebi oamenii care vad partea plina a paharului, ei o sa iti spuna ca tu te pacalesti si vezi doar raul.  Daca ii intrebi pe cei care nu s-au dezvoltat inca emotional, o sa iti spuna ca esti irealist.

Cum spunea Carlos Castagneda: “Traim in cea mai buna dintre lumile posibile”. Genial omul asta!

 

Sa ma intorc iar la starea de multumire, din care se naste fericirea.

Cand nu ai antrenat inca starea de multumire, mintea sare haotic. O minte nemultumita este o minte agitata. Daca mintea e nemultumita, ea nu se poate concentra. Fara concentrare, nu poti sa simti fericirea.

Multumirea si linistea interioara sunt stari ale mintii. Pe cand fericirea este o stare sufleteasca dincolo de emotiile obisnuite.

Fericirea se va manifesta la tine in mod diferit de cum se manifesta la alt om. Daca tu esti o persoana introvertita, poti sa simti fericire stand singur si privind natura, dar in interiorul tau simti cum zambesti.

Daca esti un extrovertit, atunci fericirea ta se va manifesta prin entuziasm si bucurie.

 

In spiritualitate, starea de nemultumire este tot timpul legata de prostie, de necunoasterea faptului ca nu ai motiv de nefericire.

Cand esti nemultumit, este din cauza ca mintea ta se agata de lucrurile care i se arata la televizor si le vrea. Apoi, pana cand le ai, suferi o tortura si o nemultumire extrema.

Stii ce e foarte interesant? Ca nici macar nu este ceva dificil de obtinut, acest nivel de dezvoltare personala.

Dar este unul dintre cele mai importante niveluri ale evolutiei tale.

Nimic nu vei reusi daca nu o sa te simti multumit, daca nu poti sa vezi partea pozitiva a evenimentelor.

 

Multumirea in opozitie cu frustrarea

Frustrarea e utila, te poate face sa supravietuiesti. Te poate face sa iti doresti mai mult. Dar nu te va duce acolo unde iti doresti sa ajungi. Si chiar daca te duce, nu te vei bucura de drum.

De multe ori in cartile despre succes am intalnit ideea ca frustrarea te face sa iti misti fundul si sa faci ceva cu viata ta.

Si sunt perfect de acord cu asta. Frustrarea este foarte necesara ca sa pornesti un motor si sa il tii aprins.

Dar frustrarea indreapt-o spre tine, spune-ti ca stii ca tu poti mai mult si ca vrei mai mult.

Nu te simti frustrat ca altul poate mai mult si ca face mai mult. Fii frustrat ca sa aprinzi flacara, dar apoi bucura-te de ceea ce realizezi.

E ca si cum vrei sa mergi intr-o excursie, dar pana ajungi la destinatie, esti continuu suparat si nemultumit. Frustrarea te-a scos din casa ca sa mergi sa vezi un loc nou, sa faci aceasta excursie. Dar daca se mentine frustrarea, nu o sa te poti bucura de drumul pana la acel loc.

Dupa ce frustrarea isi incepe munca, cauta sa devii multumit de evenimente.

Invata sa te folosesti de frustrare si invata sa te folosesti de multumire interioara.

Eu nu cred ca o emotie este rea si alta emotie este buna.

Fa-mi o lista cu emotii negative!

Poate ai pus pe lista mania, frica, agresivitatea etc.

Dar mania ma ajuta cand sunt atacat pe strada sa reactionez si sa nu ma las omorat.

Frica ma invata sa fug cand pericolul este asa de mare, incat nu am ce sa mai fac.

Agresivitatea ma poate salva daca cineva ma ataca.

 

Mai sus ti-am dat un exemplu de cum poti sa reincadrezi o informatie. O emotie care parea negativa ti-am pus-o intr-un alt context. Deci este negativa sau pozitiva acea emotie?  Este neutra. Orice eveniment, lucru din lume este neutru. Doar tu esti cel care il interpretezi pozitiv sau negativ.

Si atunci de ce l-ai interpreta negativ tot timpul? Antreneaza-ti mintea sa interpreteze pozitiv lucrurile ca sa ai mereu starea de multumire si fericire.

Pe curand,

Marius

 

PS. Data viitoare iti scriu despre antrenarea vointei si a actiunilor zilnice de dezvoltare personala.

 

 

Iti recomand sa citesti

Spune parerea ta

Comentarii


comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *