23 septembrie 2013 (68) 21784 vizualizari in Dezvoltare personala, in Inteligenta Emotionala

Cele 6 moduri de viata ale oamenilor fericiti

Un articol de: Marius (contacteaza autorul)
Imagine "Cele 6 moduri de viata ale oamenilor fericiti"

Salut si bine ai revenit pe NLP Mania!

Hai sa continuam azi sa discutam despre cum gandesc oamenii fericiti.

Daca nu ai citit inca prima parte a articolului, uite aici link-ul: citeste aici prima parte a articolului.

 

Ce vreau sa detaliez azi cu tine despre fericire este calea prin care orice om poate ajunge sa simta mai multa fericire. Mi-ai trimis comentarii si e-mail-uri saptamana trecuta si m-ai intrebat cum poti sa fii mai fericit. Azi vreau sa iti scriu cele 6 metode prin care oamenii invata sa fie fericiti.

Fara aceste metode, fericirea ta o sa fie dependenta de lucrurile din jur, de vreme, de alti oameni, de succesul personal. Toate aceste dependente sunt gresite.

E un cerc vicios. Daca esti un om fericit, poti mult mai usor sa ai succes. Dar si daca ai succes poti sa fii fericit.

Dar succesul (atingerea obiectivelor) este undeva in exteriorul tau, iar fericirea este in interior. Asa ca logic este sa incepi prin a fi fericit, iar apoi urmeaza si atingerea obiectivelor, succesul tau in viata.

Oricum, niciun obiectiv nu merita sa fie atins daca nu esti fericit.

Ai vazut si tu oameni care isi pun in minte sa atinga cate un obiectiv major, iar cand au ajuns acolo nu stiu ce sa faca? Vor sa o ia de la capat sau isi pun alt obiectiv, pentru ca, odata atins, niciun obiectiv nu pare sa ii satisfaca. Asta doar din cauza ca se iluzioneaza ca fericirea lor consta in atingerea obiectivelor.

Pacat ca e gresit sa gandeasca asa. Fericirea este starea noastra naturala, dar am uitat sa mai fim naturali, suntem doar masti puse pe Eul nostru, nu mai stim deloc cine suntem. De fiecare data vrem sa fim altcineva decat suntem in realitate.

Asta pentru ca de prea multe ori ne-a fost spus ca am gresit, de prea multe ori ne-a fost reprosat “tu de ce nu esti ca acela?”  sau am fost criticati pana cand am ajuns la concluzia ca Eul meu nu este bun, nu este destept, nu este corect, asa ca am pus masti ca sa nu mai stie nimeni cine suntem.

Iar odata cu prima masca pusa sa ascunda Eul tau, ti-ai pierdut si inocenta, ai pierdut si capacitatea ta de a fi fericit.

Iar acum NLP Mania vine si incearca sa te invete sa dai jos mastile. Nu pot sa fiu autentic in locul tau, nu pot sa am curajul de a spune ce gandesc in locul tau. Pot doar sa iti zic ca functioneaza. Ca nu doar tu esti asa, ca si eu am fost, ca si altii au fost si sunt cu masti pe fata. Nu pentru ca ne plac mastile, ci pentru ca am fost manipulati, criticati pana cand ne-am pus masti.

Iar acum e timpul sa le dam jos, una cate una, ca sa putem sa fim iar fericiti, autentici.

 

Nivelul de fericire – nivelul tau de evolutie

 

In functie de educatia ta, de modul in care ti-a fost programata mintea in copilarie si de modul in care iti programezi tu mintea in prezent prin gandurile tale, ai un anume nivel de fericire pe care poti sa il simti.

Ca sa iti dau un exemplu, in functie de gradul de antrenament al muschilor tai, poti ridica doar un anumit numar de kilograme. Tine de puterea ta, daca ti-ai obisnuit muschii sa ridice doar trei kilograme, atunci nu vei putea mai mult nici daca vrei.

Dar un alt om poate a ridicat zilnic cate 30 de kilograme, asa ca nivelul de antrenament al muschilor e mai ridicat.

Cu fericirea e la fel. Poti sa simti doar cantitatea de fericire pentru care te-ai antrenat.

In cazul acesta, antrenamentul consta in programarile mentale anterioare.

Exista studii care arata ca daca un om castiga la loto o suma uriasa de bani este super fericit timp de maxim un an de zile, apoi nivelul de fericire scade pana la nivelul de fericire anterior evenimentului.

Cu alte cuvinte, chiar daca castigi ceva, daca iti atingi un obiectiv, dar tu nu esti capabil sa simti decat un anume grad de fericire, tot acolo te vei intoarce.

E valabil si in situatii negative. Imagineaza-ti cel mai rau lucru care ti se poate intampla.

Daca ai un accident si ramai cu un handicap. Timp de un an esti nefericit, apoi nivelul de fericire devine exact acelasi pe care l-ai avut inainte de accident.

Daca erai inainte un om trist si nefericit, ramai la fel. Daca inainte erai un om vesel si fericit, dupa o perioada de timp, te vei adapta la noua viata, iar fericirea ta o sa fie exact aceeasi.

Creierul nostru are o uriasa capacitate de adaptare, asa ca orice situatie de viata iti apare, de fapt, nu situatia aceea de viata iti influenteaza fericirea, ci educatia si autoeducatia ta.

Esti singurul responsabil de propria ta programare mentala. Nu poti sa dai vina pe faptul ca in copilarie te-ai lasat programat mental de ceilalti, pentru ca acum tu singur poti decide ce sa iti bagi in minte: ganduri distructive sau ganduri constructive.

 

Care este stilul de gandire potrivit pentru a programa fericirea

Cu alte cuvinte, ce fac oamenii care au un nivel de fericire mai mare decat ceilalti?

Pentru ca sunt oameni care nu au mai multi bani decat ceilalti, nu sunt neaparat mai sanatosi decat ceilalti, nu sunt nici macar mai frumosi sau mai destepti decat ceilati. Si totusi pot sa fie fericiti.

Ce programe mentale ruleaza in mintea lor de au aceasta capacitate extraordinara de a simti un nivel mai inalt de fericire?

Iti dau mai jos o lista cu cateva din programele (obiceiurile) mentale pe care le poti antrena la tine pentru a iti creste nivelul de fericire.

 

1) Admiratia

Oamenii fericiti au schimbat invidia in admiratie. Am observat ca oamenii nefericiti sunt mai tot timpul cu ochii pe altii, se compara cu alti oameni si isi doresc sa ajunga acea persoana la care se uita ei. Problema ca acei oameni se uita cu invidie, si nu cu admiratie. Diferenta dintre invidie si admiratie este ca atunci cand simti invidie, simti si tristetea ca tu nu esti la fel. Iar cand simti admiratie, simti bucuria ca ai sansa sa cunosti un asemenea om de la care poti sa inveti ceva.

Programul mental al admiratiei trebuie zilnic antrenat. Orice om vezi, trebuie sa gasesti ceva sa admiri la el.

Exercitiu pentru tine:

– gaseste azi 3 persoane pe care anterior nu le observai (nu le luai in seama) si gaseste ceva de admirat la acele persoane.

Daca vezi un gunoier pe strada, admira la acela faptul ca e in stare sa faca un lucru pe care tu nu esti in stare sa il faci pentru ca ti-ar fi rusine.

Daca vezi un politist, admira la el faptul ca poate sa stea in picioare atatea ore si sa dirijeze circulatia. 

Scopul exercitiului este sa nu iti lasi mintea sa se concentreze pe aspectele negative ale persoanel. O sa vezi ca la inceput mintea o sa zica: ”Ce sa admir la gunoier, probabil ca nu il duce mintea sa faca mai mult de atat”, iar la politist probabil ca se gandeste chiar acum “la ce spaga sa ceara de la cei pe care ii dirijeaza.”  Dincolo de aceste ganduri care nu te ajuta, cauta sa antrenezi capacitatea mintii tale de a te concentra pe admiratie.

 

2) Recunostinta

Atunci cand incepi sa spui “sunt recunoscator pentru ce am acum, pentru ce sunt acum”, deja in interiorul tau apar alte emotii. Poti sa oscilezi intre a fi recunoascator si a considera ca asa trebuiau sa stea lucrurile, ca era natural sa ai minimum pe care il ai acum, ca era logic ca acum trebuia sa existi si sa citesti aceste lucruri. Dar gandeste-te cate sanse erau in acest univers infinit ca tu sa te nasti, ca tu sa treci prin ce ai trecut, ca tu sa afli aceste informatii.

Ai putea sa fii recunoscator pentru ca azi ai ce manca, sunt peste 1 milion de oameni pe lume care azi nu o sa aiba nimic de mancare. Ai putea sa fii recunoscator ca traiesti pentru ca sunt sute de mii de oameni care azi mor, din diferite cauze. Ai putea sa fii recunoscator pentru faptul ca citesti, pentru ca sunt milioane de oameni care nu au avut nici macar sansa sa mearga la scoala si sa poata invata macar atat.

Daca insa alegi sa spui ca nu ai motive de a fi recunoscator, atunci alegi sa faci parte din categoria celor care nu sunt inca decisi sa faca ceva ei insisi pentru a fi fericiti. Aici tu decizi. Vrei sa fac eu sau altii din viata ta lucruri ca tu sa fii fericit sau vrei sa te faci tu singur fericit, sa iti antrenezi tu un mod de gandire fericit, ca sa poti apoi sa ii faci si pe altii fericiti?

Nu poti decat sa fii model pentru altii, nu poti sa traiesti in locul lor, asa cum eu nu pot decat sa iti scriu aceste randuri, dar nu pot eu sa imi schimb gandirea in locul tau.

Uite doua exercitii de facut pentru recunostiinta:

Exercitiul 1:

– Azi cand mergi in oras si vezi un cersetor, ofera-i ceva. Orice ai la indemana, nu e necesar sa fie un ban, poate sa fie o bomboana, un corn, orice. Iar in gandul tau spune “multumesc” si fii recunoscator parintilor tai, profesorilor tai, tie insuti pentru ca ai vointa si cunoastere, pentru ca tu esti cel care poti sa oferi chiar si putin.

Exercitiul 2:

– Cauta in memoria ta persoanele carora le poti fi recunoscatoare si spune-le din cand in cand “multumesc” in gandul tau; apoi spune-ti in gand si motivul pentru care le esti recunoscator.

 

3) Multumirea

Un alt mod de gandire al oamenilor fericiti este practica constanta a starii de multumire sufleteasca. Acesti oameni se multumesc cu putin, dar fac mult. Mi-am dat seama de modul lor frumos de gandire. In momentul in care un om e fericit, nu mai simte nevoia de a avea multe lucruri in jurul sau. Daca esti deja fericit, pentru ce sa iti mai trebuiasca si altceva?

Dar daca esti trist, atunci mintea ta cauta sa ai cat mai mult, sa te inconjori de tot felul de lucruri care crezi tu ca te vor face fericit.

Oamenii fericiti sunt simpli, ei fac ce le place, traiesc un mod de viata simplu, fara sa se inconjoare de multe obiecte si lucruri.

Doar cand nu esti fericit iti cauti fericirea in jurul tau, in obiecte si in oameni.

Cand esti deja fericit, iti vine natural sa oferi acele obiecte. Tu ai deja totul, nu iti mai trebuie nimic.

Asa ca recomandearea mea este sa cultivi un mod de gandire in care sa te multumesti cu putin, dar sa nu te lenevesti, sa nu stai fara sa faci nimic.

Stiu oameni fericiti, care traiesc simplu, dar care sunt fericiti tocmai pentru ca fac ce le place sa faca de dimineata pana seara. Privind din exterior, ceea ce fac acesti oameni pare sa fie munca… dar e doar placere si distractie pentru acestia.

Cand iti place ceea ce faci, nu vei munci nici macar o zi in viata ta.  

 

Exercitiu:

Cauta in camera ta un obiect de care nu ai nevoie cu adevarat. Poate e o amintire de la cineva sau de undeva. Sau poate nu mai reprezinta nimic pentru tine, dar il pastrezi acolo ca sa ocupe loc sau poate il pastrezi ca “in viitor poate o sa ai nevoie de el”.

Daca in prezent nu ai nevoie de el, atunci fa-l cadou cuiva care are nevoie in prezent de el. Daca nimeni nu are nevoie de el, daca nici tu nu l-ai folosit in ultimii 2 ani, atunci arunca-l, pentru ca nu il vei folosi nici macar peste 2-3 ani.

Cand faci curatenie in jurul tau, de fapt, se face curatenie si in interiorul tau. Cand sunt putine lucruri in jurul tau, mintea devine mai creativa, iar tie iti pot veni acele ganduri care sa iti schimbe complet viata atat personal, cat si profesional.

 

4) Relaxarea

Oamenii fericiti sunt relaxati.

Cu cat privesti un lucru din natura, cu atat mintea ta devine mai relaxata. Nicio cladire nu te poate relaxa cum te relaxeaza un element din natura, pentru ca natura ne-a format noua corpul si psihicul.

Intoarcerea la natura am observat-o des la oamenii care stiu sa fie fericiti. Relaxarea fizica si apoi emotionala este strans legata de natura. Nu conteaza sa mergi prin padure sau sa dormi in cort pe munte, ci conteaza ca zilnic sa simti natura in jurul tau. Poate doar privind cerul sau un copac. Dar in acele 2-3 minute de contact cu natura, uita de orice altceva. Fii doar tu si natura.

 

Exercitiu:

– Pune-ti o mana pe inima, observa cat de tare iti bate inima. Pune-te pe un fotoliu sau pe un pat macar de doua ori pe zi si nu face nimic. Doar simte ca traiesti. Poate acum nu gasesti nicio satisfactie in faptul ca traiesti, dar daca exersezi acest exercitiu timp de o saptamana sau doua, o sa vezi ca nu e chiar banal ca traiesti.

– Stai dimineata inainte sa te ridici din pat inca doua minute cu ochii inchisi (pune-ti alarma cu doua  minute mai devreme) si doar simte corpul relaxat. Relaxarea corpului e mai intensa dimineata. Observa cum se simt picioarele si mainile relaxate. Iar in cursul zilei intrerupe orice activitate pentru cateva momente (4-5 minute) si aminteste-ti relaxarea din maini si picioare.

– Aminteste-i de macar 2-3 ori pe zi corpului tau cum este de relaxat dimineata. Asa ii vei comanda subconstientului tau sa te relaxeze.

– Priveste macar 1-2 minute pe zi norii, pomii, orice e departe de tine sau aproape si face parte din natura.

 

5) Concentrarea pe prezent

Fericirea o ai atunci cand traiesti placerea de a face ceea ce iti place. Nu cand te gandesti doar la ce vei obtine in urma actiunilor tale. Aici gresesc multi oameni care nu stiu sa fie fericiti. Ei cauta fericirea undeva in viitor, in momentul in care isi ating obiectivul.

Oamenii fericiti stiu ca asta e gresit. Ei stiu ca fericirea e in fiecare pas pe care il faci pentru a-ti atinge obiectivul. De fapt, e mult mai multa fericire in “a face” decat in “a avea”. Cu alte cuvinte, oamenii fericiti nu sunt interesati de atingerea obiectivului, pentru ca deja si-au primit fericirea pe parcursul drumului spre acel obiectiv.

Cand ei isi ating obiectivul, il ofera altuia. Sau o iau de la zero, de dragul activitatii, nu de dragul obiectivului.

Obiectivul iti tine mintea in viitor, pe cand actiunea pe care tocmai o faci iti tine mintea in prezent. Asa ca e mai usor sa fii fericit cu mintea concentrata pe prezent.

Mintile oamenilor sunt usor de dus in trecut (cand iti amintesti) sau in viitor (cand iti imaginezi cum o sa fie). Dar e mai dificil sa inveti sa simti prezentul, sa te bucuri de prezent.

In trecut iti amintesti cum ai fost fericit si uneori te cuprinde tristetea, melancolia. In viitor apare speranta, dar nici gandul la viitor nu este cu adevarat plin de fericire.

Fericirea, fiind o stare emotionala superioara, apare doar cand mintea e in prezent, cand gandurile sunt concentrate pe ce faci chiar atunci, cand nu ai in minte nici amintiri, nici obiective.

 

Exercitiu:

Stabileste-ti sau poate deja ai stabilit un obiectiv.

Apoi evalueaza daca l-ai stabilit corect:

– Este obiectivul formulat in termeni pozitivi? (adica “vreau o masina”, si nu “vreau sa nu mai merg pe jos”; sau “vreau 1000 euro/luna salariu”, si nu “nu mai vreau sa fiu sarac”) 

– Este obiectivul tau masurabil? Poti sa spui clar cand iti atingi obiectivul, dupa niste criterii masurabile de oricine?

– Depinde obiectivul tau in mare masura doar de tine?

– Este obiectivul tau cu adevarat al tau sau ti-a fost bagat in cap de altii?

 

Doar daca ai stabilit obiectivul dupa aceste formule mintea stie sa traiasca in prezent si sa se bucure de actiune. Altfel, mintea doar o sa fuga spre viitor, iar tu o sa muncesti nefericit pentru a-ti atinge obiectivul.

 

6) Creativitatea (starea de flux)

Am lasat la urma starea de flux, creativitatea continua. Asta pentru ca deja aici vorbim de stari de fericire mai profunde. Daca ai plans vreodata de fericire, atunci stii despre ce vorbesc. Starea de flux este acea stare cand din interiorul tau izvoraste parca o chemare, o nevoie, o intuitie care e mai puternica decat tot ceea ce ai stiut si ai facut pana acum in viata.

Parca totul incepe sa aiba sens, simti o implinire si o multumire continua si fara limite. Iar cand se opreste starea aceasta, o vei cauta cu orice pret.

In starea aceasta un pictor picteaza, un compozitor compune, un scriitor scrie. Este o stare in care creativitatea si inspiratia apar fara niciun efort.

Cand simti ca nu faci nici un efort in actiunile tale, atunci esti in acea stare de flux. Observa-ti atunci sentimentul, emotiile. O sa vezi cat de intensa e fericirea in acele momente.

De fapt, tu atunci esti ca un copil care se joaca si este captivat de propriul joc. Doar ca tu nu te mai joci cu masini si papusi, ci te joci prin munca ta.

Creativitatea aceasta este un secret pe care multa lume nu il cunoaste. Scoala ne-a facut handicapati, ne-a extirpat creativitatea. Creativitatea nu te face un bun muncitor, nu te face un bun soldat.

Creativitatea te face artist, te face inventator, te scoate din norma, te scoate din normal. Iar societatea te vrea normal, te vrea in turma.

Oamenii fericiti nu pot sa stea in turma, tot timpul sunt deosebiti, tot timpul sunt excentrici prin ceva. Pentru ca ei fac ce le spune propriul suflet, nu ce le sopteste vecinul si profesorul.

Exercitiu:

– Fa-ti o agenda in care sa iti notezi orice idei “traznite” iti vin in minte. Acele idei care acum par sa fie fara sens, peste un an sau mai devreme o sa le vezi ca incep sa aiba logica. Subconstientul tau creeaza bucati dintr-un sistem, dar daca nu iti notezi ideile, o sa le uiti. Iar cand sistemul e creat complet, o sa ii gasesti si sensul.

Poate o sa fie ceva potrivit pentru profesia ta sau pentru stilul tau de viata, poate o sa fie idei despre cum sa faci bani, despre cum sa ajuti o multime de lume, poate o sa fie idei despre cum sa vindeci o boala a ta sau a altuia, poate o sa fie idei despre cum sa te cunosti mai bine.

Orice idei ai avea, cele mai “fara sens” idei noteaza-le. Acum sunt doar piese de puzzle care par sa nu duca niciunde. Dar cand ai multe asemenea piese de puzzle, totul incepe sa prinda un contur, o sa observi un model, o structura.

– Poti chiar sa accentuezi si sa grabesti procesul acesta. Alege un hobby artistic, poate e muzica, desenul, dansul, orice. Zilnic sau saptamanal aloca un timp pentru hobby-ul tau. Iar dupa aceea o sa observi ca ideile ce iti vin vor fi chiar mai multe si mai puternice.

In acele moment, vei intelege cum sa iti folosesti creativitatea. Recomandarea mea: tine secrete acele idei. Nici macar tu nu le intelegi pana nu prind contur, dar daca le vei spune si altora, o sa rada de tine, pentru ca nu au cum sa inteleaga piesele disparate dintr-un puzzle pe care il vei construi de-abia peste un an sau doi.

 

Cum a fost lectia despre fericire?

Ma opresc aici pentru ca ai aflat deja multe lucruri. Nu e necesar sa iti propui sa faci tot ce lam scris azi. Alege un singur exercitiu si incepe cu el. Daca faci prea multe, o sa iti fie dificil, o sa vrei sa renunti.

Eu te invat un mod de viata, asa ca ai tot timpul la dispozitie sa mai adaugi si alt exercitiu peste o vreme. Tu decizi cand si ce sa faci.

Aceste secrete ale fericirii sunt luate de la mai multi oameni. In NLP, la nivel de Master (NLP avansat), se invata o tehnica numita “modelare”, adica te invat cum sa preiei ceva bun ce ai vazut in viata oamenilor si sa aduci si in viata ta, fara efort, foarte rapid.

Acum tu preiei din modul de gandire al oamenilor fericiti, asa ca ai toate sansele sa inveti sa fii fericit si implinit.

Iar cand ai asta, orice altceva e usor si simplu.

Inainte sa te salut, te rog ceva. Stii cat e de importanta pentru mine parerea ta. Scrie-mi un comentariu si spune-mi ce parere ai tu despre articol, daca ti-a fost de folos ce ti-am povestit azi. 

 

Te salut cu drag,

Marius

Iti recomand sa citesti

Spune parerea ta

Comentarii


comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

68 Responses to Cele 6 moduri de viata ale oamenilor fericiti

  1. dan says:

    De fiecare data cand citesc cate un articol de-al tau, parca renasc, parca imi dau refresh memoriei!Mesajul meu este ca, ceea ce faci tu este extraordinar si cred ca, cei care cauta , gasesc foarte mult in ceea ce reusesti tu sa transmiti…Daca NLP s-ar preda in scoli, de profesori capabili si pasionati, lumea ar arata altfel peste niste ani!!!

  2. Dan says:

    De fiecare data cand citesc cate un articol de-al tau, parca renasc, parca imi dau refresh memoriei!Mesajul meu este ca, ceea ce faci tu este extraordinar si cred ca, cei care cauta , gasesc foarte mult in ceea ce reusesti tu sa transmiti…Daca NLP s-ar preda in scoli, de profesori capabili si pasionati, lumea ar arata altfel peste niste ani!!!

  3. calin says:

    multumesc pentru informatii si pentru ca ni le impartasesti.
    cu respect, calin

  4. Magda Buliga says:

    multumesc mult,am citit cu multa atentie si ma impresioneaza ca nu ti doar ptr tine aceste sfaturi