01 februarie 2013 (156) 77805 vizualizari in Dezvoltare personala

Cum scapi de cea mai mare teroare mentala: tehnici psihologice antifrica

Un articol de: Marius (contacteaza autorul)
Imagine "Cum scapi de cea mai mare teroare mentala: tehnici psihologice antifrica"

Bine ai revenit pe NLP Mania!

Inainte sa iti spun despre frica, trebuie sa iti zic ca majoritatea articolelor eu le scriu datorita e-mail-urilor cu intrebari pe care le primesc.

Articolul de azi e alcatuit din raspunsuri la intrebari despre frica, subiect pe care m-am concentrat in ultima perioada.

Am tot vazut ca se repeta intrebarile asa ca am zis ca e mai bine sa postez despre frica sa iti fie mai simplu sa intelegi ce se intampla in mintea ta cand iti e teama.

Eu am fost expert in teama pentru ca am crescut cu o foarte slaba incredere in mine, iar asta ma facea sa simt teama de aproape orice. Imi era teama pana si de cum o sa fie vremea maine. Dar cel mai mult imi era teama de necunoscut.

Cand eram adolescent, am citit o carte care a ramas si acum una dintre cartile preferate. E vorba de Dune a lui Frank Herbert. Acolo am gasit pentru prima data o metoda ca sa scap de frica. Era un fel de mantra pe care o tot repetai ca sa devii atent la tine, si nu la cauza fricii.

De fapt, acea metoda mi-a deschis ochii. Acum imi dau seama ca nu era cea mai buna metoda posibila pentru a scapa de frica, dar la ora respectiva nici macar nu stiam ce inseamna cuvantul “psihologie”, asa ca ma foloseam de ce aveam.

Dar de cand am inceput sa studiez dezvoltarea personala, am gasit multe metode ca sa scapi de frica si o parte dintre ele o sa ti le dau si tie azi.

 

Ce este frica si de unde provine

Cauza fricii este ascunsa undeva in mintea ta. Frica apare atunci cand mintea incepe sa creeze scenarii negative. Atunci cand nu cunosc ce urmeaza, am nevoie sa umplu spatiul mental cu ceva si incep sa-mi  creez propriul scenariu. Daca scenariul este pozitiv, foarte bine. Dar daca scenariul este negativ si anticipez ca o sa am de pierdut, atunci apare o emotie pe care o numesti frica.

Exista 5 frici importante si puternice si o sa iti explic un pic despre fiecare:

– frica de anihilare, de disparitie, de moarte:

Aceasta frica nu apare la persoanele care stiu sa isi opreasca mintea si sa intre in stare de meditatie. Teama de anihilare si moarte apare atata timp cat omul crede ca daca nu gandeste, este anulat. Aceasta teama este frecventa in societatea noastra pentru ca filozofia de viata a noastra este bazata pe principiul “Gandesc, deci exist!” Daca ajung sa cred ca este adevarat principiul “gandesc, deci exist”, inseamna ca si opusul lui este la fel de adevarat “nu gandesc, nu exist”.

In subconstientul nostru s-au creat aceste legaturi si explicatii la care nici macar nu ne gandim constient, rational. Asa ca apare aceasta teama de a sta in liniste, noi cu gandurile noastre si de a medita. Culmea, chiar meditatia, oprirea gandurilor, este solutia pentru aceasta teama. Pentru ca atunci cand ajungi sa iti opresti gandurile si inca observi ca existi, dar pe alt nivel, iti dispare teama ca tu esti limitat la gandurile tale. In meditatie, observi foarte bine ca si dupa ce nu gandesti tu inca existi, ba chiar te simti mult mai bine, viu si mai prezent.

– frica de mutilare:

Aceasta frica de a pierde o parte a corpului sau o functie a corpului poate sa duca la teama de orice boala. Fobiile de animale, de inaltime etc. pot sa fie provocate de aceasta frica profunda. Eu inca am o usoara fobie de inaltimi si cand am analizat bine aceasta fobie mi-am dat seama ca imi era teama ca nu cumva sa raman invalid daca o sa cad de pe ceva inalt. Nu are legatura cu teama de moarte, pentru ca nu am nicio teama in avion, ba chiar imi place la nebunie sa zbor si nici nu ma gandesc ca as putea sa cad cu avionul. Daca as cadea cu avionul stiu ca as muri, dar nu de asta imi e teama, ci imi e teama daca as cadea de pe o scara inalta si mi-as rupe ceva.  Cui ii e teama de zborul cu avionul se confrunta cu teama de moarte si nu cu teama de mutilare.

Rezolvarea acestei frici ti-o zic la final pentru ca o sa dau o tehnica pentru toate tipurile de frica.

– frica de pierdere a libertatii/autonomiei:

Aceasta frica are legatura cu nevoia ta de libertate. Daca esti paralizat, inchis, legat, controlat, te simti rau si tu stii asta. Asa ca simti teama de orice ar putea sa conduca la o pierdere de libertate. In plan psihic, aceasta este teama de spatii inchise, claustrofobia, dar se poate extinde si la relatii de cuplu. In cuplu unul dintre parteneri poate sa aiba teama ca celalalt il lipseste de libertate, asa ca o sa fuga.

Teama asta are legatura si cu faptul ca esti dependent de ceilalti, ca nu poti sa te descurci singur, din punct de vedere fizic sau emotional. Oricare dintre aceste frici, daca este puternica, iti va dicta modul tau de gandire si de comportament in viata.  

 

– frica de abandon/separare:

Teama de abandon este, de fapt, data tot de lipsa de incredere in tine. Te simti bun de a fi abandonat atunci cand nu crezi ca ai valoare suficient de mare in ochii unui om. Te consideri neinsemnat, asa ca poate oricand sa te paraseasca pentru ca tu “nu esti bun de nimic”.

Oamenii care au scapat de teama de abandon sunt acei oameni care stiu ca au ceva suficient de valoros incat nimeni nu vrea sa ii paraseasca.  Cea mai proasta pedeapsa posibila data unui copil este sa ii spui: “Nu te mai iubesc”. Copilul nu sta sa isi constientizeze propria valoare, propriul statut, asa ca el chiar se simte lipsit de valoare cand parintele ii spune (chiar si in gluma) ca nu il mai iubeste.

Copilul considera ca nu are nimic valoros incat sa merite iubirea. Apoi creste si devine adult si incepe sa ceara de la partenerii de cuplu tot timpul dovezi de iubire, ca sa simta si el ca intr-adevar conteaza, ca e valoros, ca nu face degeaba umbra pamantului.

Cu aceasta frica e un pic mai complicat pentru ca nu iti dai seama exact ce anume provoaca frica. Apare o anxietate, o senzatie fizica de disconfort, dar parca nu are o cauza clara. Asa ca pentru a lucra cu aceasta frica e nevoie sa iti analizezi bine modul in care te vezi tu pe tine.

 

– frica de umilire

Aceasta e una dintre fricile pe care le invatam de mici, cand ne e jena de ce am facut, cand suntem dezaprobati. Nu are legatura cu teama de abandon, ci cu faptul ca ne simtim rau pentru o greseala, dar stim ca putem sa o indreptam.

E teama de rusine, teama ca esti prins facand ceva ce nu ai voie sa faci. Cea mai buna metoda ca sa scapi de teama asta am gasit-o in cartea Cele patru legaminte a lui Don Miguel Ruiz. Explica acolo ca cea mai buna metoda este sa te porti in asa fel incat niciodata sa nu iti fie rusine de nimic din ceea ce faci sau gandesti.

Egoul tau nu vrea sa fie umilit, asa ca daca ceva te jigneste, de fapt, aduce atingere acestui ego. E ca si cand il ataca ceva. Frica de moarte are legatura cu corpul fizic, frica de umilire e la polul opus si are legatura cu psihologia ta.

 

 

Cum scapi de frica: 2 reguli

Cel mai important este sa intelegi cum functioneaza emotia pe care o numesti frica. De fapt, sa intelegi cum functioneaza emotiile in general. Am tot citit despre frica si cand gaseam cate ceva super util imi notam.

Asa am ajuns sa scot in evidenta niste reguli care te ajuta sa scapi rapid de orice frica.

 

Regula 1: atunci cand te concentrezi pe o emotie, ea se amplifica (efectul de lupa sau microscop)

Cum te ajuta aceasta regula? Pai daca intelegi ca in mintea ta nu pot coexista doua emotii in acelasi timp, poti sa previi existenta fricii. Frica ta apare pentru ca te gandesti la ceva anume, de obicei, iti faci un scenariu despre cat de rau o sa fie in viitorul apropiat sau indepartat.  

Frica e decisa nu de situatia din viata ta, ci de scenariul din mintea ta. Scenariile din mintea noastra se hranesc din atentia noastra. Daca ii dai atentie unui gand, el creste si prea controlul asupra mintii tale. Cu cat esti mai concentrat pe o idee, pe un gand, pe un scenariu, acel scenariu devine singurul care are loc in mintea ta. Cand vrei sa schimbi scenariul si nu poti, esti pe pilot automat. Adica ti-a devenit automatism mental. E ca si cand mintea ta a devenit obisnuita asa de mult sa gandeasca acele imagini, cuvinte, idei, incat nu mai poate sa se desprinda de ele.

Ce ai de facut in situatia asta este sa iti umpli mintea cu alt scenariu. La inceput, o sa fie ca si cand ai o galeata plina cu apa. Daca torni acolo alta apa, o sa dea pe dinafara. O sa apara o tensiune cand incerci sa aduci alt scenariu in mintea ta, dar nu conteaza. Macar acum stii ca e normal. La inceput, orice scenariu din mintea ta este adus la vointa, va trebui sa faci constient. Sa iti aduci prin vointa si imaginatie in minte ganduri pozitive, frumoase, lucruri care te relaxeaza si te fac sa te simti bine.

Normal ca e greu la inceput, pentru ca deja mintea e plina, galeata ta e plina. Acum daca aduci ceva in plus, mintea se revolta. Dar daca continui sa aduci apa curata, apa murdara din galeata devine din ce in ce mai diluata, pana cand nu mai ramane nimic murdar.

Atunci deja ai mintea plina de un scenariu ales de tine, unul pozitiv, care iti va da emotii pozitive. Iar frica nu mai are scenarii care sa o sustina, asa ca dispare.

 

Regula 2: mintea si corpul sunt interdependente

Cand in minte apare frica, atunci apare si o secretie de hormoni si substante chimice care produc modificari in corp:

– iti contracta muschii sau ii relaxeaza prea tare

– iti dilata pupilele (ca sa vezi mai bine)

– iti creste presiunea sangelui si pulsul

– apare transpiratia intensa

 

Cand in minte apare un anume gand (de frica), corpul reactioneaza. Dar si cand corpul reactioneaza, in minte apar anumite ganduri. Este un sistem interconectat. Corpul schimba mintea, iar mintea schimba corpul. Asta e perfect.

Pentru ca daca vreau sa scap de frica e suficient sa tin bine minte cum e corpul meu cand sunt super relaxat.

Metoda dupa care m-am folosit de aceasta regula e simpla si ti-o descriu mai jos:

1) Observa-ti corpul intr-un moment de completa relaxare. Observa cum ai muschii de relaxati, observa respiratia, observa cum te misti, cum stai etc.

2) Cand esti intr-o situatie care iti provoaca teama, pur si simplu aminteste-ti si ia exact pozitia corpului, ritmul respiratiei, viteza de miscare, tensiunea din muschi etc. de la momentul de relaxare.

Stiu din experienta ca la inceput pare si absurd, si imposibil. Dar dupa ce faci de 3-4 ori, o sa vezi ce simplu iti este.

Eu, la inceput, am facut tehnica asta cam sceptic. Dar mi-am dat seama ca functioneaza. Iti explic cum functioneaza. Cand esti intr-o situatie de teama, mintea ii spune corpului cum sa stea cand e pericol, cum sa respire, cum sa tensioneze muschii etc. Daca tu vii constient si iti relaxezi corpul, incetinesti respiratia, iti schimbi pozitia corpului, atunci mintea primeste doua mesaje contradictorii:

1) un mesaj de la situatia in care te afli si care zice “Pericol” si  mintea creeaza frica

2) un alt mesaj opus, de la corpul tau relaxat, care ii spune mintii “Calm” si mintea creeaza relaxare

Fiind doua mesaje opuse, ele se anuleaza reciproc. Daca exersezi de cateva ori, o sa vezi ce rapid are loc aceasta anulare a emotiilor de teama.

 

*

*             *

 Metoda psihologica usoara pentru a scapa de teama

Iti dau mai jos si o metoda strict psihologica pentru a scapa rapid de o situatie de care iti este teama. Ai grija, dupa ce faci aceasta metoda, o sa simti ca se schimba multe lucruri pe care pana acum nu puteai sa le faci. Dupa ce dispare teama, de fapt, dispar multe dintre obstacolele care te-au tinut pe loc.

Citeste si aplica aceasta metoda si apoi sa imi spui cum a fost!

Exercitiu pentru eliminarea fricii

1) Am gasit in amintiri locul in care ma simt cel mai in siguranta. Pur si simplu e o convingere de-a mea ca acolo nu mi se poate intampla nimic negativ.

2) Apoi, cu ochii inchisi, m-am vazut in acel loc si am stat asa pana cand am simtit ca incepe iar starea de calm si siguranta maxima.

3) Apoi mi-am imaginat ca tot acel spatiu de siguranta se contracta si se micsoreaza in jurul meu pana cand devine cat un punct in inima mea, dar eu simt in continuare in corp acea senzatie de siguranta si confort.

4) Cu aceasta stare de siguranta si confort in minte, am inceput sa imi imaginez acum ca sunt in situatia care imi dadea teama. Dar de data asta in mine era si toata puterea emotionala pozitiva data de siguranta si confort.

 

 

Te rog sa imi spui intr-un comentariu cum ai fost influentat de frica pana acum. Te-a oprit frica sa faci ceva ce ti-ai dorit? Care e raul cel mai mare pe care crezi tu ca il poate provoca frica in viata ta?

 

P.S. O sa tratez in viitor si alte frici pe care le-am intalnit la mine sau la alti oameni. Daca vrei sa discutam despre ceva anume, poti sa imi lasi scris in comentariu. 

 

Te salut cu drag,

Marius Simion

Iti recomand sa citesti

Spune parerea ta

Comentarii


comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

156 Responses to Cum scapi de cea mai mare teroare mentala: tehnici psihologice antifrica

  1. Vali says:

    Bună ziua am citit 📖 articolul dumneavoastră, și a fost de folos am învățat încă ceva.Acum să vă spun despre mine și frica care am avut-o eu și am reușit să o controlez, deci în primul rând am fost o fire care la supărare țineam în mine nu am avut o copilărie chiar bună, nu pot să zic că nici rea dar pe mine mă afectau problemele părinților, și alte chestii care le adaugam în minte ca fiind "rele" pentru mine.Când au început să-mi apară coșuri pe față eram în perioada când am intrat la liceu și cum știți vrei să fi frumos să te placa fetele să nu se uite la tine ca la o sperietoare și te demoraliza chestia asta știți despre ce vreau sa vorbesc, bun asta a fost încă un moment negativ din viața mea.Am avut o prietenă care nu a fost sa fie și am suferit după despărțire,nu a fost prima ca sa nu am experienta dar mi-a pus capac ca sa înțelegeți asta a fost încă unu lucru negativ.Zi de zi ma confruntam cu momente de supărare și s-au adunat până într-o seară când paharul a dat pe afară menționând că de ceva zile ma durea mana stânga și înăuntru,, frica ca aș putea avea o problemă cu inima 💗 m-a făcut într-o seară sa fac un atac de panică, am trecut cu greu prin asta îmi era frica sa nu fac iar am luat pastile recomandate de doctor magneziu, calciu m făcut electrocardiograma și nu aveam nimic cu inima. Cu timpul am reușit să trec peste. Dar am rămas cu o folie la niște cuvinte ex: infarct asta a rămas de când am făcut atac de panica pentru ca eu am crezut ca asta este dara s-a dovedit a fi altceva.. Știri cu crime,violuri filme de groază care înainte îmi plăceau frică de pur și simplu de dispariție nu mai sunt.Aștept un mesaj de la dvs cu ce a-ți crede despre ce v-am spus în acest mesaj

  2. DANA says:

    Multumesc pt sfaturi! Voi incerca!

  3. elena says:

    buna ziua! de cand imi aduc aminte am avut frica de necunoscut….dupa moartea tatalui meu am inceput sa simt acea frica de ziua de maine…din nimic aparea starea asta…se va intampla ceva …apoi pe la 20 de ani am inceput sa fac de 2 ori pe an crize de spasmofilie dar nu foarte grave…mi se inclesteau mainele simteam picioarele amortite…furnicaturi in jurul gurii…tiuituri in urechi…imi cresteau pulsul si tensiunea…apoi dupa calciul intravenos incepeam sa ma incalzesc si ma simeam bine…dar din noiembrie anul trecut..acum am 27 de ani…a facut inca doua caderi de calciu…ultima in mai si a fost o forma grava: tetanie acuta…am facut mana de mamos si spasme ale gatului si laringelui nu puteam vorbi ..am stat 6 ore la perfuzii cu oxigenul pornit..simteam ca mi se umfla limba si nu vorbeam normal decat cateva fraze…in final dupa 2 perfuzii si 2 intravenoase si un intramuscular….mi au trecut starile….dar o luna imi venea sa plang din nimic in fiecare zi…eram bine apoi nu mai eram bine…imi venea in gand din nou asta..iar se va intampla criza aceea…iar nu o sa pot respira…am urmat un tratament cu stresclin complex si calciu magneziu zinc cu vitamina d m am simtim mai bine..trebuie urmat 3 luni..am terminat calciul de cateva zile…ieri am fost la bucuresti cu trenul la orele amiezii…am stat 4 ore intr un tren fara aer conditionat si fara nici o usa sau vreu geam deschis..au aparut din nou starile..simteam ca se miscsoreaza trenul ca nu mai am era ..ca o sa mor…ca sa fac??// va rog sa ma ajutati..imi este frica acum de spatii inchise..de trenuri..de multe persoane..de aglomeratie..simt ca nu mai pot…

  4. maria says:

    Multumesc!

  5. alina says:

    Buna am de cateva luni de camd a murit cineva apropiat tot timpul o frica intensa cum ca as putea pati ceva rau eu ssau copilul meu sau sotul meu te rog sa ma ajuti

  6. Diana says:

    Am frica de inaltime, dar numai in spatii deschise, nu si in avion telegondola, etc. Nu suport sa vad un hau, o prapastie imediat langa mine, motiv pentru care mi-e foarte greu sa urc pe munti, desi imi place nespus. Deasemenea, am avut vise in care trebuia sa trec peste o pasarela foarte inalta care se rupea. Fobia asta nu am avut-o de cand ma stiu. Am constientizat-o dupa varsta de 30 de ani. Este frica de mutilare?

  7. mona says:

    sunt atatea de spus….. incat nu pot sa pun decat o singura intrebare….cum scap de frica de spatii inchise?… am stari de panica in orice loc care imi sugereaza “spatiul limitat” : avion, tren, lift, camera de X-ray ….. am terorizat deja vreo 2 flyhostess, dr stomatolog, sotul meu, etc …. :( …multumesc,
    by the way, interesant articolul