18 octombrie 2010 (3) 18556 vizualizari in Incredere in sine

Cum sa te incarci emotional pozitiv si sa faci fata esecului si problemelor

Un articol de: Marius (contacteaza autorul)
Imagine "Cum sa te incarci emotional pozitiv si sa faci fata esecului si problemelor"

Salut si bine ai revenit pe NLP  Mania!
Azi vreau sa iti arat cum procedeaza oamenii care trec rapid peste probleme si care nu se gandesc mult la esec, ci doar la solutii.
Zilele trecute am fost la cursul de NLP din Timisoara si ascultam in pauza discutiile  pe tema succesului si a problemelor care apar in viata.
Cineva a venit cu o remarca care ne-a amuzat pe toti, spunand ca sunt probleme care te deranjeaza si probleme care nu te deranjeaza.
Eu cred ca, pe de o parte, chiar avea dreptate. Pentru ca o situatie poate sa fie o problema pentru cineva si sa fie o simpla intamplare neutra pentru altcineva.
Daca ai rate de platit la casa si nu mai ai bani, asta e o problema. Dar daca ai rate si ai acei bani, atunci nu mai exista nicio problema sau, mai exact, problema nu te deranjeaza.
Un alt exemplu ar fi sa te gandesti la o situatie tensionata de la serviciu. Seful se ia de tine si tu te stresezi si dai din colt in colt. Sau prietenii te iau peste picior pentru ca nu stiu ce prostie ai reusit sa faci.
Toate astea sunt probleme doar daca lipseste o resursa. In exemplul cu ratele la casa, problema exista doar daca nu ai resursa numita “bani”; in situatia cu seful nervos, problema exista doar daca iti lipseste resursa “incredere in tine”; in situatia cu prietenii care te ironizeaza, simti o problema doar daca iti lipseste resursa “autoironie” etc.
Tot timpul, cand iti lipseste o resursa, iti apare o problema.
Ceea ce mi-am propus in acest articol este sa iti explic cum sa gandesti in termeni de resurse necesare.
In general, noi vedem/simtim problemele atunci cand ne ajunge cutitul la os. In rest, ne prefacem ca ele nu exista.
Tot timpul cand faci cea mai mica actiune, o faci pentru ca doresti sa se intample ceva. Sau doresti sa nu se intample ceva. Ori doresti ca lucrurile sa ramana neschimbate, ori doresti ca lucrurile sa se schimbe.
Te misti intre cei doi poli ai dorintei. Schimbare – neschimbare.
Pentru a obtine schimbarea sau pentru a pastra lucrurile neschimbate, ai nevoie de combustibil. Acest combustibil este EMOTIA.
Ca sa reusesti la un examen, ai nevoie de informatie. Dar cand iti cresc sansele sa iei examenul?
Cand te chinui sa inveti ceva ce NU ITI PLACE sau cand inveti ceva ce ITI PLACE?
Diferenta dintre cele doua situatii este data de emotia ta.
In prima situatie, simti o emotie de respingere (“NU IMI PLACE”), iar in situatia a doua, simti o emotie de atractie (“IMI PLACE”).
Sa zicem ca trebuie sa inveti la doua examene. Pentru primul examen ai o emotie de atractie, iar pentru urmatorul o emotie de respingere.

Aceasta emotie de atractie, de placere, de dorinta, devine pentru tine o resursa in atingerea scopului tau de a lua examenul.

Fara aceasta resursa emotionala, nu ai reusi poate sa inveti la fel de eficient. Ai invata si ai retine doar 10-15% daca nu ai simti emotia de atractie.

Gandeste-te acum la orice actiune pe care o faci cu placere. Ai rezultate mai bune cand o faci cu o emotie pozitiva?

Gandeste-te acum la o actiune pe care o faci cu o emotie negativa. Cum sunt rezultatele pe care le ai atunci?

Emotiile sunt adevaratele resurse de care ai nevoie ca sa ai succes

Cand iti propui sa mergi cu prietenii in oras sau cand vrei sa te intalnesti cu persoana iubita sau cand ai o sedinta importanta, de fiecare data ai un scop personal. Nu faci nimic fara sa ai un obiectiv personal.

Dar, de cele mai multe ori, mergi la acea intalnire cu emotia nepotrivita pentru situatia respectiva.

De cate ori ti s-a intamplat sa ai o intalnire importanta, iar emotia pe care o aveai era de tensiune si anxietate, pe cand tu ai fi dorit sa simti relaxare si incredere?

Aceasta diferenta, intre ceea ce stii ca ar fi fost potrivit sa simti si ceea ce simti in realitate, este sursa esecului tau in viata.

Stii ca ar fi momentul sa ramai calm cand cineva se enerveaza, dar nu esti in stare si te enervezi si tu.

Stii ca ar fi super sa ai curaj sa iti spui parerea cand toti o fac si numai tu taci, dar simti ca iti e teama sa nu rada cineva de tine.

Ai vrea sa simti entuziasm cand te apuci de un nou proiect, dar simti doar ca esti apasat si ca nu mai ai chef de nimic.

Toate acestea sunt doar stari emotionale. Unele sunt foarte productive si potrivite pentru ceea ce ai tu de facut, iar altele te blocheaza si te opresc din drumul tau.

Cum ar fi sa iti poti alege tu starea emotionala (resursa) pe care ai vrea sa o simt?

Zilele trecute stateam la calculator si nu aveam deloc entuziasm sa scriu nimic la carte si nici sa termin articolul. Imi lipsea starea potrivita pentru aceasta actiune.

Imi dau seama cat de fantastic este NLP-ul tocmai din aceasta privinta. Poti sa aduci in tine resursa necesara pentru a face eficienta orice actiune pe care ti-ai propus-o.

Ok, eram la calculator si starea pe care o aveam era una de plictiseala si de lene. E una dintre starile mele cu care am crescut de mic si la care stiu replica cel mai bine. Sunt chiar expert in a simti aceste doua stari emotionale inutile.

Ce faci tu cand simti aceste stari? Te opresti din activitate si cauti ceva care sa iti stoarca un strop de adrenalina? Sau te intinzi pe pat si adormi? Sau te chinui fara randament sa faci ceea ce ti-ai propus, cu toate ca simti ca te ia somnul? Si iti rozi unghiile sau iti rogi moartea de plictiseala si de “chef”…

Ei bine, nici una dintre acestea nu este varianta eficienta care sa ma multumeasca.

Solutia propusa prin tehnici de NLP

O sa te invat ce poti sa faci si tu cand vrei sa ai o stare potrivita, o stare care sa te faca eficient in ceea ce faci. Tehnica este simpla, odata ce o inveti, nu o sa o mai uiti niciodata.

 

Etapa 1

Am inchis ochii si am intrat intr-o stare Alfa, o stare de transa usoara, de relaxare si mi-am pus cateva intrebari:

–          “Ce ar trebui sa simt acum astfel incat sa fiu eficient?”

–          ”Care ar fi starea emotionala potrivita pentru aceasta actiune pe care vreau sa o fac acum?”

–          “Cum vreau sa ma simt in timp ce fac aceasta actiune?”

–          “Cum vreau sa ma simt cand termin aceasta actiune?”

Etapa 2

Cauta acum in interiorul tau, in trecutul tau, un moment in care ai simtit o stare emotionala potrivita. O stare emotionala care s-ar potrivi si in acest moment, la aceasta actiune. In cazul meu, m-am intors in trecut in luna august, cand scriam cate 20 de pagini pe zi, asa de entuziasmat eram.

–          Simte acum tot ceea ce simteai in acele momente din trecut

–          Imagineaza-ti ca se repeta chiar acum toate conditiile din acel moment din trecut

–          Adu in prezent toate acele emotii si imagini si sunete din trecut si ia-le cu tine

–          Da-i voie mintii tale sa isi imagineze orice metoda prin care tu ai simti iarasi acele emotii in prezent (in acest moment, unii isi imagineaza ca trec printr-o zona cu energie, alte persoane isi imagineaza ca emotia respectiva curge spre ei ca picaturile de ploaie, altii ca o inspira prin respiratie etc.). Fii liber sa simti oricum doresti tu, mintea iti va gasi solutia mentala potrivita pentru tine.

–          Simte cum se intensifica pe rand emotiile pe care le doresti sa le aduci in tine si cand simti ca ai ajuns la maximul de intensitate pe care o poti simti acum, imagineaza-ti in minte ca faci actiunea pe care o doreai. Apoi deschide ochii si incepe sa faci acea actiune pastrand in tine emotia respectiva.

Creierul tau simte acum acea emotie, dar el nu stie daca ai emotia aceea pentru ca ai facut tu ceva sau pentru ca a aparut de la sine. Tu esti cel care iti produci orice emotie. Gandeste-te cand ai o emotie de calm si relaxare si stai intins pe pat. In cateva momente poti, prin gandurile tale, sa simti ori teama, ori excitare, ori rusine, ori entuziasm, depinde la ce anume te gandesti in acel moment.

Acum, prin tehnica aceasta inveti sa iti amplifici orice emotie prin vointa.

Tine minte ca emotiile sunt adevaratele tale resurse cand iti propui sa faci ceva.

Acum…

Ganteste-te la emotiile tale ca la resurse necesare obtinerii succesului

Arunca o privire in trecutul tau. Gandeste-te ce emotii ti-au lipsit ieri intr-o situatie anume. Ce emotie era necesara sa o simti in situatia la care te gandesti? Cum ar fi decurs lucrurile daca ai fi simtit acea emotie. Gandeste-te la acea emotie pe care nu ai avut-o ieri ca la o resursa psihologica (emotionala) care ti-a lipsit cand ai avut nevoie de ea.

Care sunt emotiile de care ai nevoie azi?

Care sunt emotiile de care ai avea nevoie saptamana asta in situatiile prin care stii ca e nevoie sa treci?

Acum, ca ai invatat sa lucrezi cu starile emotionale si sa le vezi ca resurse, sa trecem la subiectul central al tehnicii de azi. Pana acum doar te-am pregatit si antrenat pentru ce e mai important pentru viitorul tau, modul in care faci fata esecului, ca un om de succes. 🙂

A face fata esecului precum un om de succes iti poate modifica complet viata. Gandeste-te ca orice om care nu renunta este un om care la un moment dat are succesul pe care il cauta. Acesti oameni nu renunta pentru ca stiu cum sa gandeasca si sa simta cand se confrunta cu esecul. Ei se lovesc, se ridica si merg mai departe pana la linia de sosire, pana isi iau premiul dorit.

Resursele emotionale si esecul din trecut te conduc la succesul din viitor

Acum aminteste-ti cel mai mare esec al tau.

Aminteste-ti trei etape:

  1. Momentele dinaintea esecului tau

Aminteste-ti tot ce simteai atunci, aminteste-ti cum anume te gandeai si ce te motiva sa faci acea actiune. Aminteste-ti daca simteai ca ceva iti lipseste ca resursa emotionala. Ce emotie, ce atitudine ar fi fost mai potrivite pentru acea situatie si tie ti-au lipsit atunci. Identifica si da un nume acelei emotii care simti ca iti lipsea in acele momente.

  1. Momentele din timpul actiunii (sau actiunilor) tale care a (au) condus la esec

Aminteste-ti cum te simteai in timpul actiunii tale, ce atitudine, ce emotie iti lipsea. Gandeste-te sa identifici si sa dai un nume acelei emotii.

  1. Momentele de dupa esecul tau

Acum aminteste-ti cum te-ai simtit dupa ce s-a terminat tot si cand ai evaluat situatia ca fiind un esec. Aminteste-ti emotiile din acel moment si gandeste-te ce emotie iti lipsea atunci ca sa poti sa schimbi sensul acelei situatii. Sa nu mai para un esec, ci sa ajungi sa o consideri doar un simplu rezultat. Sa nu iti mai para ca ai pierdut un razboi, ci ca ai pierdut o singura batalie. Care ar fi emotia pe care ar fi trebuit sa o simti atunci ca sa ai energia de a merge mai departe? La ce ar fi trebuit sa te gandesti atunci si nu te-ai gandit?  Ce emotii ar fi trebuit sa ai si nu ai avut?

***

Apoi, pentru fiecare etapa in parte, incepand cu prima si terminand cu ultima, “adauga” in mintea ta emotia necesara astfel incat sa simti ca ceva ar fi fost schimbat in bine. Dar aceasta emotie nu trebuie sa fie un gand de genul: “Mi-ar placea sa fi simtit mai mult calm”. Trebuie sa te proiectezi in acel trecut al tau si sa aduci in tine acea emotie in plus. Ca si cum iar ai fi in situatia aceea si ai putea sa ai in plus o emotie noua si necesara.  Ca si cum se repeta trecutul si tu acum esti mai puternic, mai bogat emotional, pozitiv si plin de resurse.

Gaseste resursele emotionale potrivite si simte-le. Nu e suficient sa stii ca atunci cand esti atacat te gandesti: “Ce bine ar fi sa simt un pic de curaj”, ci chiar exerseaza mental pana cand il simti.

Acum e momentul sa inveti sa iti aduci in tine toate resursele de care ai nevoie.

Fa aceasta tehnica in cele trei momente ale esecului si “adauga” experientei tale de esec acele emotii de care ai fi avut nevoie in acel moment. Apoi imagineaza-ti ca vezi un calendar si ca acoperi cu emotiile tale toate lunile si anii din acel calendar pentru toata viata ta viitoare. Gandeste-te acum ca toate acele emotii le trimiti in viitorul tau sa fie la indemana ta de fiecare data cand ai nevoie de ele.

Aceasta tehnica iti modifica modul in care creierul tau o sa primeasca problemele si esecul. Daca pana acum te speria un esec sau o problema, acum mintea ta o sa priveasca esecul doar ca un rezultat nepotrivit si o sa caute alta varianta de a solutiona problema. Pur si simplu nu o sa mai suferi, ci o sa mergi mai departe.

Cele mai mari personalitati ale omenirii au invatat cum sa faca fata esecului. Tu dupa cate esecuri renunti?

Sunt oameni care cred ca daca ceva nu le reuseste din prima, inseamna ca trebuie sa schimbe dorinta si domeniul. Sunt alti oameni care cred ca daca ceva nu le reuseste, trebuie sa schimbe metoda. Acestia sunt cei pe care ii numesti oameni de succes.

Nu exista nimeni care sa reuseasca din prima incercare. Doar rar auzi pe oameni laudandu-si esecurile. Asa ca ramai cu impresia ca vecinii tai, colegii tai, prietenii tai au reusit din prima incercare. Fals!

Fara sa gresesti, nu ai cum sa gasesti solutia care functioneaza.

Se spune despre Thomas Edison ca a incercat mii de variante pana sa descopere becul electric pe care il stim azi. El spunea despre esecurile sale zilnice ca acum stie inca un element pe care sa nu il foloseasca, deci este cu inca o zi mai aproape de succes. Cand ai facut o greseala, poti sa fii bucuros pentru ca acea greseala este doar un feedback care iti spune ce sa nu faci, acum e momentul sa incepi sa schimbi strategia.

Zilele trecute le-am dat cursantilor mei sa rezolve un mic joc. Trebuie sa uneasca cu doar 4 linii, dar fara sa ridice creionul de pe pagina, toate cele 9 puncte de mai jos. Voiam doar sa le arat ceea ce o sa vezi si tu daca te pui sa faci acest joc. Vei incepe sa desenezi cele 4 linii si la inceput nu o sa reusesti sa unesti toate punctele. Apoi o sa incerci inca o varianta, apoi alta si alta. Dar cand o sa simti ca ai epuizat toate variantele, o sa se intample un lucru straniu. O sa incepi sa refaci traseele pe care deja ai fost si nu au functionat.


 

 

 

 

 

Ce iti spune asta? Ca suntem atat de inflexibili, incat negam si evidenta! Ca preferam o solutie proasta decat sa facem o modificare in viata noastra?

(Da, chiar se poate sa unesti cu patru linii cele noua puncte fara sa iei creionul de pe pagina!!!)

Tema de acasa

Aplica tehnica de modificare a esecurilor din trecut pentru macar 3 probleme cu care te-ai confruntat si pe care nu le-ai rezolvat inca. Apoi scrie-mi si spune-mi cum ai simtit cand ai “adaugat” emotia necesara in acele momente. Cum s-a modificat starea ta generala legata de esecurile din trecut? Ce ai descoperit nou legat de acele esecuri dupa ce ai facut exercitiul? E posibil acum sa ai puterea de a repara ceva din trecut care tine de tine si sa transformi un esec intr-un viitor succes? Cum simti cand te gandesti la asta?

Pe curand,

Marius Simion

PS. O sa inregistrez si tehnica audio, dar ma gandeam sa fac un fel de abonament pe site pentru cine doreste si tehnicile audio. Vreau un sfat de la tine. Cam cat crezi ca valoreaza aceste tehnici pentru tine? E mult de munca la ele si nu vreau sa le fac doar sa fie facute, ci vreau sa fie cele mai bune care exista la ora actuala si la care ai acces.

Iti recomand sa citesti

Spune parerea ta

Comentarii


comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

One Response to Cum sa te incarci emotional pozitiv si sa faci fata esecului si problemelor

  1. Just a person says:

    Da, observ ca a trecut destul de mult timp de cand ai postat articolul. Dar, se pare ca eu am avut nevoie de el abia acum.
    In primul rand, vreau sa spun ca nu sunt tocmai o persoana care nu are incredere in ea, asa ca mi se pare ciudat sa citesc articole motivationale. Totusi, ca orice persoana, am avut in viata si momente mai bune si mai putin bune. Intamplarea face ca in ultimul timp sa mi se para ca trec prin multe momente mai putin bune 🙂 ce pot sa zic!? A fost o saptamana lunga in care mi s-a parut ca am trecut prin esec dupa esec. Sunt constienta, dupa cum ai spus si tu, ca atitudinea face diferenta si tocmai din cauza asta am incercat sa trec cat mai repede si fara sa ma gandesc prea mult la aceste intamplari. Nu cred ca fug de ele, dar nici nu sunt dornica sa le accept ca parte din trecutul meu. De fapt, problema mea nu consta in acceptarea lor, ci mai mult in cum o sa decurga viata mea de acum inainte. Adica, in viitor cand voi fi pusa din nou in situatiile astea, ma voi descurca mai bine? Intr-un fel sunt sigura ca da. De fapt, in multe feluri sunt sigura ca da. De ce in multe feluri? Raspunsul e unul stereotip: cred ca am invatat din greseli.
    Cred ca ar fi cazul sa trec si la motivul care m-a indemnat sa iti scriu. Ai spus ca e o idee buna sa retraiesti mental esecurile, dar eu nu cred ca asta te ajuta prea mult. Este un fel de a recrea realitatea, dar cu imbunatatirile de rigoare 🙂 dar imbunatatirile astea nu se transpun in planul realitatii. Deci, doar imi creez o lume imaginara in care lucrurile se intampla asa cum vreau eu. Cum ar trebui sa ma ajute asta in viitor? E un fel de a exersa ceea ce vreau sa se intample data viitoare? Sau un fel de a accepta evenimentele negative? Dar daca e un fel de a le accepta, de ce sa le schimb?
    Initial ma gandeam ca o sa scriu acest comentariu pentru a ma descarca si apoi o sa il sterg. Dar, din nu stiu ce motiv m-am razgandit. Poate pentru ca vreau sa aflu raspunsul la intrebari… Oricum ar fi, pe langa acest motiv "necunoscut", mai vreau si sa iti spun ca e un articol care m-a ajutat sa imi inteleg mai bine sentimentele. Deci, multumesc!