17 octombrie 2014 (22) 8264 vizualizari in Dezvoltare personala

Doua metode pentru amplificarea vointei pe care le-am folosit cu succes

Un articol de: Marius (contacteaza autorul)
Imagine "Doua metode pentru amplificarea vointei pe care le-am folosit cu succes"

Preluam forta acelei tentatii careia reusim sa ii rezistam!” R. W. Emerson

Salut!

zilele trecute am dat prima parte a acestui articol si am povestit care sunt cele 3 etape ale evolutiei vointei. Daca nu ai citit-o inca, apasa aici : Cum sa atingi o vointa de fier in 15 minute de antrenament.

Tot atunci am trimis un e-mail tuturor cititorilor NLP Mania si am semnat cum semnez de obicei cu „Te imbratisez cu drag!”, iar seara am primit pe e-mail un raspuns care zicea asa: „Imbratisezi pe ma-ta, nu pe mine!” nu iti mai zic ce a scris in continuare, e… personal! :))

Oricum, a fost interesant sa primesc si asemenea e-mail pentru ca nu am mai avut pana acum mesaje din astea. Nu am raspuns, pur si simplu l-am sters din lista de abonati la e-mailurile NLP Mania.

Cred ca in trecut m-as fi simtit trist, probabil as fi incercat sa il intreb ce l-a nemultumit, as fi incercat sa il conving, sa il ajut sa ma vada cu alti ochi, sa ma fac placut chiar si de cineva care ma respinge.

Imi amintesc de perioada in care consumam foarte multa energie incercand sa fiu placut si acceptat de ceilalti oameni. Ce vremuri absurde! Bine ca s-au terminat.

Dorinta de a face pe plac altora este una dintre cele mai teribile capcane in care un om poate sa cada si sa se opreasca din propria lui calatorie. In momentul in care atentia ta este concentrata sa ii multumesti pe altii, te pierzi pe tine din prim-planul vietii tale.

La inceput te vei simti mandru de cat de bun esti tu, apoi te vei obisnui cu aprecierile celorlalti si le vei cauta. Te vei hrani nu cu rezultatele tale, ci cu aprecierile altora.

Apoi te trezesti ca a trecut un an sau zece si observi ca obiectivele tale au ramas neindeplinite si te simti frustrat ca ai pierdut timpul si ca nu mai poti reface trecutul.

Cuvintele care iti saboteaza gandirea

Daca ai citit deja prima parte din articol, stii ce parere am despre cuvantul „trebuie”. E cuvantul care ne indeamna sa o luam la fuga si sa ne simtim presati si frustrati. Asa ca prima regula sa iti reconstruiesti vointa este sa scapi de trebuie si sa il inlocuiesti cu „vreau” sau „decid” sau „aleg” sau „pot”.

De exemplu, una e sa spui „trebuie sa ma las de fumat” si alta e sa iti bagi in subconstient zilnic „pot sa ma las de fumat”.

Viata ta depinde de vocabularul pe care il folosesti, pentru ca vocabularul tau mental iti programeaza gandirea si viitorul. Toata viata ta depinde de fapt de vocabularul tau. Asta este o super esenta domeniului NLP (programare neuro-lingvistica).

Cand amanarea poate sa iti fie utila

In continuare, vreau sa te invat o alta tehnica pe care am folosit-o sa imi antrenez vointa.

Pana acum te-ai confruntat cu siguranta cu amanarile repetate si te-au enervat. Acum vreau sa te invat sa privesti amanarea ca pe o capacitate pe care o ai, si nu ca pe o problema.

Imagineaza-ti ca esti un adevarat maestru al amanarilor, iti reuseste de fiecare data sa amani. Cumva, psihicul tau stie sa amane, te pricepi sa o faci foarte bine.

Vreau sa te gandesti la un moment recent in care ai vrut sa faci ceva ce „trebuia”, dar ai amanat pe ziua urmatoare.

Daca vrei sa evoluezi, trebuie sa iti cunosti bine propriul psihic, asa cum daca vrei sa fii sportiv de performanta, iti este necesar sa iti cunosti bine propriul corp.

Tehnica consta in a dezvolta o relatie cu capacitatea ta de amanare. E super utila amanarea, daca o folosesti in avantajul tau.

Daca deja te pricepi sa amani, atunci incepe de azi sa iti amani cu macar 15 minute o tentatie. Foloseste-te de propria capacitate de amanare si amana orice tentatie fizica si emotionala (pofta de a manca ceva, dorinta de sex, de somn etc.) timp de 15 minute.

Aceste tentatii sunt asa de puternice pentru ca au o componenta fizica si una emotionala, sunt un mixt de fizic si emotional.

De exemplu, foamea e doar fizica, dar pofta de dulce e o combinatie intre foame si dorinta nesatisfacuta. E in acelasi timp si fizic, si emotional la un loc. Toate tentatiile ne slabesc vointa prin acest cumul de comenzi atat fizice, cat si emotionale.

Ca sa te eliberezi de ele, cea mai simpla metoda este regula celor 15 minute.

O poti aplica asa cum ti-am explicat mai sus, timp de 15 minute, amana tentatia, apoi da-i curs.

Nu face niciun efort (mai ales cand esti la inceput, cand „muschiul” vointei tale nu e antrenat) sa lungesti perioada de 15 minute.

Iti dau alt exemplu personal. Cand lucrez ceva, niciodata nu lucrez mai mult de cateva ore, tocmai pentru ca nu vreau sa imi suprasolicit emotiile. Tot timpul evaluez cum ma simt, daca simt ca fac efort, inseamna ca deja am intins coarda si trebuie sa ma opresc si sa fac alta activitate.

Tot asa si cu vointa, nu ai voie sa exagerezi daca nu esti antrenat pentru asta. O vointa puternica necesita antrenament constant. Cred ca stilul de viata al practicantilor de arte martiale e cel mai adecvat pentru asa ceva.

Dar nu ne apucam toti de arte martiale, asa ca putem exersa vointa prin amanare timp de 15 minute a unei tentatii.

Data viitoare cand simti nevoia sa mananci o punga de chipsuri sau  junk food cumparat de la benzinarie sau McDonald’s sau sa iti controlezi contul de Facebook, desi au trecut doar 3 minute de cand ai intrat sa iti verifici mesajele, asteapta 15 minute, niciodata mai mult.

Nu reprima implusul tentatiei, nu iti musca degetele, doar amana timp de 15 minute, fa altceva in acest timp. Umple-ti timpul cu altceva doar 15 minute. Nici macar nu e mult. Poti sa o faci!

In prima saptamana de practica in acele 15 minute iti recomand sa iti umpli timpul cu ceva care te tine cu gandul in alta parte. Dar in urmatoarea saptamana iti recomand cu totul altceva.

Timp de 15 minute, cat dureaza amanarea, vreau sa te observi. Sa iti observi complet toata emotia si dorinta, sa o studiezi. Nu vei putea depasi nicio limita de-a ta pe care nu o observi si nu o cunosti suficient.

Insist pe ideea asta, tot ce vrei sa schimbi va trebui sa cunosti, sa observi. Doar ceea ce cunosti si studiezi poti sa controlezi si sa depasesti.

Asa ca dupa ce te-ai antrenat timp de o saptamana sa amani o tentatie, incepe prin a observa ce simti. Cum simti acea emotie, ce se petrece in tine, unde o simti in corp, ce ganduri apar, cat de intensa este pe o scala de la 1 la 10, cata vointa mai e nevoie pentru a o controla fara sa mai simti ca e efort acolo?

Ceea ce vei reusi sa faci prin aceasta metoda este o disociere, o separare emotionala intre tine si tentatie. In acel moment nicio tentatie nu o sa te mai controleze. Tu o sa fii cel care controleaza tentatiile, le vei observa ca si cand ar fi ale altei persoane.

Vei putea zice: „Uite, tocmai a aparut dorinta mea de a manca prajitura. Ce interesant incepe aceasta dorinta, o observ acum cum creste in intensitate. Deja a ajuns de intensitate 6 si inca creste”.

Tot ce poti observa vei reusi sa controlezi. Asa ca antreneaza-ti capacitatea de autoobservare ca o baza in dezvoltarea ta personala.

Fii un cercetator al propriei tale persoane. Fara aceasta capacitate nu ai cum sa te protejezi si sa evoluezi. Am repetat ca un papagal, dar nu imi vine nicio alta idee de a-ti exprima mai clar importanta acestui subiect.

Daca ai exemple care sa spuna cat de necesara este autoobservarea, te rog sa imi dai un comentariu la final de articol si sa imi zici ce exemple si idei ai tu.

Te rog sa imi dai un mic comentariu si dupa primele tale amanari de 15 minute. Vreau sa stiu cum a fost, cum a mers pentru tine exercitiul si cum te-ai simtit in acele 15 minute si dupa aceea.

Din experienta mea iti zic ca la inceput mi-a fost naspa in cele 15 minute, apoi m-am simtit mai puternic decat niciodata. Ceea ce a urmat a fost ca aveam impresia ca pot face tot ce imi pun in minte. Cu o tehnica aparent banala poti sa iti schimbi complet conceptia despre tine insuti.

Uneori nu pot sa nu ma minunez de misterele mintii noastre. Aceasta fascinatie pentru psihologie si cum functionam noi ca oameni vreau sa ti-o transmit si tie prin ce scriu. Sper sa te „virusezi” si tu de pasiunea asta! 🙂

Tehnica „ca si cum”

Imi place ce a zis la un moment dat Oscar Wilde:

Pot sa rezist la orice, in afara de tentatii” 🙂

Ma face sa rad de fiecare data cand imi vine in minte citatul asta! Omul are dreptate! Tentatiile ne slabesc vointa, asa ca in viziunea mea sunt perfecte tocmai sa ne antrenam vointa.

Ceea ce pe ceilalti oameni ii slabeste, noi putem folosi in avantajul nostru prin tehnica celor 15 minute pe care ti-am spus-o anterior.

Te-am invatat cum sa slabesti forta presiunii de pe umerii tai si sa scapi de „trebuie”, apoi ti-am zis cum sa iti exersezi vointa prin amanare. E amuzant sa te folosesti de amanarea atat de criticata si detestata tocmai sa iti antrenezi vointa.

Exact ca in Aikido si Judo, te folosesti de forta adversarului.

La cursurile mele predau acest mister al psihologiei noastre. Tot ceea ce aparent e negativ poarta in sine cel mai mare aliat al nostru.

Toata magia consta in a sti cum sa convertesti negativul in pozitiv, defectul in calitate, slabiciunea in forta.

Amanarea o convertesti in vointa, frica in curaj, timiditatea eu am convertit-o in spontaneitate si umor.

Nu am adus nimic in plus in mine, doar am transformat ceea ce deja era acolo.

Tot asa si pentru a avea autocontrol, nu ai nevoie de forta, ci de inteligenta. Va trebui sa te folosesti de inteligenta sa iti „pacalesti” slabiciunile si sa le transformi, fara ca ele sa prinda de veste.

Tehnica pe care vreau sa ti-o dau acum face parte din tehnicile de inceput in NLP (programare neuro-lingvistica) si o predau un pic modificata la cursurile de incepatori.

Inainte sa incep vreau sa iti raspunzi la o intrebare.

Cand ai vointa mai puternica si esti mai disciplinat? In zilele in care te-ai odihnit mai bine si te-ai trezit cu energie si entuziasm sau dupa o noapte nedormita, cand te-a trezit alarma ceasului la 6 si nu ai energie nici sa te ridici din pat si sa te speli pe dinti?

Ce legatura este intre vointa si cantitatea ta de energie?

Am observat la mine conexiunea asta. Energia este cea mai importanta bogatie a ta. Pentru ca o poti transforma in orice iti lipseste.

Nu vreau sa iti vorbesc acum despre energie si sa iti detaliez prea multe, dar o poti transforma in absolut orice. Energia ta personala, daca o acumulezi (sunt o gramada de metode pentru asta), o poti transforma usor de tot in vointa, in emotie, in concentrare mentala, in bani, in fericire, in iubire, in curaj, charisma personala, atitudine etc. Nimic nu te va opri daca ai energie.

Sunt studii facute care arata ca atunci cand esti obosit, iti scad mai toate capacitatile mentale si emotionale. Scade foarte mult autocontrolul, devii usor nervos cand cineva nu iti face pe plac, devii irascibil din orice.

Ce am vazut facand propriile mele studii si observatii pe mine si pe clientii cu care am lucrat a fost ca atunci cand apare starea de oboseala, adica in momentul in care energia e jos, apare o reversibilitate a capacitatilor.

Cu alte cuvinte, daca mi-am antrenat curajul sa vorbesc in public in ultimii ani, iar acum sunt obosit, o sa ma simt iar ca nu pot sa vorbesc in public pana cand imi trece oboseala.

Daca mi-am transformat dezorganizarea si sunt un tip ordonat pentru ca am evoluat, dar sunt lipsit de energie, revin iar la dezorganizarea de mai inainte.

E ca si cand toate aceste abilitati si capacitati au nevoie de combustibil, de energie, altfel se intorc la nivelul lor anterior.

Asta se intampla in perioada a doua de dezvoltare personala. Pana cand nu ai trecut in etapa de evolutie spirituala. Apoi nu mai apare regresia din cauza lipsei de energie.

De fapt, trecerea de la dezvoltare personala la evolutie spirituala inseamna si flux continuu de energie, orice ai face, nu mai pierzi energie ca inainte. Dar asta e subiect pentru alt articol.

In concluzie, daca mananci sanatos, daca dormi, daca respiri corect, daca ai un stil de viata ordonat, vei putea avea mai usor vointa si autocontrol decat un om cu stil de viata dezordonat si consumator de energie pe termen lung.

Din propria mea experienta iti zic ca atunci cand am in fata un proiect important, prima mea regula e sa vad pe unde se scurge energia mea. Adica sunt atent la activitatile consumatoare de energie psiho-mentala,  cum ar fi privitul la TV, discutiile inutile, jocul pe computer etc.

Prima mea grija este sa imi protejez energia daca vreau sa pot lucra intens la proiectele mele. Altfel cedez, aman, pierd directia si uneori abandonez.

Dar chiar daca sunt atent si am foarte mare grija cu energia mea, uneori mai sunt zile in care tocmai proiectele in sine sunt cele care imi consuma energia, asa ca atunci intervine tehnica propriu-zisa de amplificare a vointei prin metoda NLP numita „Ca si cum”.

Aceasta tehnica are doua etape:

1. Incepe prin a-ti imagina si a simti exact cum te simti cand ai maximum de energie. Fa asta ca un ritual pana cand devine obisnuita mentala. Indiferent cata energie ai in acest moment, aminteste-ti si simte cum simti in corp cand ai maximum de energie.

O sa vezi ceva interesant. Corpul o sa reactioneze diferit la acest gand, o sa gaseasca resurse energetice acolo unde nu stiai ca le ai, o sa te simti energizat prin aceasta metoda. Dar e necesar sa o exersezi, sa simti in corp senzatia de energizare, chiar daca e doar o amintire de ieri sau din trecutul tau.

2. A doua etapa consta in a identifica in avans ce comportamente o sa iti scada vointa. De exemplu, daca simti ca urmeaza sa apara tentatia de a manca o prajitura, fugi si spala un mar si mananca acel mar. Da-i mintii senzatia ca face macar gestul de a manca, ca si cum ar manca prajitura.

Daca simti ca vrei sa fumezi, mananca guma de mestecat. O stiai pe asta, dar nu stiai de ce e bine sa o faci. Tocmai pentru ca atunci cand ii spui mintii ca deja ai facut actiunea (chiar daca e o pacaleala) mintea e multumita macar pe jumatate.

Ai vazut asta la bebelusi cand le dai sa suga o suzeta de plastic. Tot spera ca va curge lapte din suzeta aia si se linistesc, chiar daca in realitate doar mesteca niste plastic moale. Senzatia fizica a mestecatului le da confortul de care au nevoie.

Aceste doua etape ale exercitiului iti recomand sa le faci cat mai des pana cand iti intra in obicei. E o regula care spune ca daca repeti o actiune pana devine obicei, atunci acel obicei iti poate transforma caracterul, iar din acel moment iti vei schimba si destinul.

In dezvoltarea ta personala vointa este o componenta care te duce la nivelul urmator din viata ta, oricare vrei tu sa fie acela. O sa te las in pace cu vointa asta dupa ce stiu ca o ai deja activa si dezvoltata, dar pana atunci o sa te mai bat la cap cu ea.

Am trait mult timp cu o lipsa de vointa care ma cobora mult, comparativ cu alti oameni. Am vazut importanta vointei in relatia cu oamenii, in relatia de cuplu, in relatie cu partenerii de business. Mi-am dat seama cat de mult m-au ajutat aceste tehnici si cat de simplu e sa le aplici pentru ca se intretin singure.

Atentie la capcanele lipsei de vointa

Cei mai multi oameni confunda vointa cu entuziasmul. Am multi cititori care imi spun: „Am facut tehnica din articol in prima saptamana pentru ca eram entuziasmat de ce am citit acolo, apoi am renuntat.”

Asa se intampla daca te bazezi doar pe entuziasm. Entuziasmul este o emotie foarte utila pentru a porni ceva, dar se va consuma daca nu stai cu mintea atenta la momentul de start.

Poti pastra entuziasmul prin doua metode:

Nu iti lasi mintea sa se duca spre viitor si sa anticipeze nici rezultate pozitive, nici negative ale actiunii tale. Pur si simplu doar stai cu mintea concentrata pe actiune, nu pe rezultatul ei.

Tine minte (fa o „fotografie” mental-emotionala) a momentului de entuziasm care te cuprinde la inceput. Pastreaza vie aceasta amintire a entuziasmului si inchide ochii si aminteste-ti momentul cat mai clar, cu toate simturile. Fa asta zilnic de 3 ori pe zi ca si cand ti-ai „injecta” o doza de entuziasm.

Daca i-ai dat voie entuziasmului sa dispara, poti sa faci o pauza, apoi sa reiei tehnicile si o sa simti iar entuziasm.

Dar dincolo de entuziasm, ma intereseaza exersarea vointei.

In momentul in care a disparut entuziasmul, iti poti evalua cu adevarat vointa. Vointa va incepe sa reaprinda focul entuziasmului, si nu sa il stinga, asa cum se petrece daca in vocabularul interior apare cuvantul „trebuie”.

Cei care au pastrat „trebuie” in vocabular consuma rapid entuziasmul si focul interior dispare. Asa ca incepe cu schimbarea lui „trebuie”.

Iti recomand sa recitesti articolul anterior despre vointa ca sa afli metoda de a schimba vocabularul interior si sa te antrenezi sa ai o doza uriasa de vointa in cel mai scurt timp: (apasa pe link) Cum sa atingi o vointa de fier in 15 minute de antrenament.

Te las sa exersezi si te rog sa imi dai un comentariu scurt si sa imi zici daca ti-a prins bine acest articol. Vreau parerea ta despre ce am vorbit azi.

Cu mult drag!

Marius Simion

NLP Mania

Iti recomand sa citesti

Spune parerea ta

Comentarii


comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

22 Responses to Doua metode pentru amplificarea vointei pe care le-am folosit cu succes

  1. Cristina says:

    Ceau Marius,

    Foarte bun articolul si cu informatii concrete. Sigur voi aplica regula celor 15 minute. Si deja mi-at notat "„trebuie” si l-am inlocuit cu „vreau” , „decid” , „aleg”…., "concentreaza-te pe actiune, nu pe rezultatul ei", si vreu sa lucrez si la asta insa recunosc ca imi este mai greu "Transforma in placere ceea ce inainte nu iti placea.", inca nu am gasit cheia prin care sa fac acesta transformare… primesc sugestii 😉
    Te si va imbratisez cu drag si dor, Cristina

  2. SIMONA MARIA says:

    Buna ziua Marius,
    Te-am descoperit de curand si asta ma bucura si ma sperie totodata.Realizez acum ca nu entuziasmul meu sporadic este vinovat pentru neimplinirile pe care le constat ci lipsa mea cronica de vointa.M-am regasit in articolele tale in ipostaze deloc onorante pentru mine si cu toate ca nu am fost fericita sa le admit, cred ca sunt gata sa pasesc pe drumul antrenarii vointei si cladirii increderii in mine. Sper sa reusesc cu ajutorul tau. Te imbratisez cu drag!

  3. NELA says:

    ITI MULTUMESC CA EXISTI.MI-AI DESCHIS DRUMUL SI MINTEA. INCERC TIMID SA PUN IN APLICARE TOT CE CITESC.
    NELA GHIURCUTA

  4. Raul says:

    Buna Marius,
    Am aplicat regular celor 15 minute(cred ca au trecut si mai mult) Intre timp am facut altceva. Dupa ce am terminat si cu treaba asta mi-am amintit dorinta care am amanat-o dar apoi nu am mai simtit nevoia sa o fac. In esenta pe asta se bazeaza regula celor 15 minute.?

  5. Ionut says:

    E foarte greu sa incepi un stil de viata nou,zic eu,oare o sa reusesc ??

  6. DAN says:

    Salut!
    Toate explicatiile si exercitiile recomandate sunt extraordinare!Pacat ca slabiciunile umane sunt inradacinate in adancul fintei noastre (unele din nastere si amplificate in timp, altele dobandite pe parcurs, tansformate in mod de viata incorect)!Oricum iti trebuie vointa ca sa inveti sa ai din nou vointa! Am avut senzatia de neputinta de foarte multe ori!Ma simteam ca o galeata plina de gauri din care se risipeste apa pentru ca reuseam sa astup pentru ceva timp doar cateva din multimea de gauri existente…si ulterior renuntam sa mai car apa, ramanand mereu insetat!Si ce canicula era!

  7. DAN says:

    Salut!
    Din pacate de la teorie la practica e un drum foarte lung!Foarte multe persoane sau regasit in acest articol…Eu cred ca in Romania sunt foarte multi factori externi care consuma energia oamenilor si ma refer la numeroasele informatiile negative provenite zilnic din exterior! Sunt multe de spus…
    Oricum voi faceti o treaba extraordinara!

  8. Eugenia says:

    Am facut exercitiul cu cele 15 minute si mi-a prins bine. Si metoda ca si cum mi se pare buna.

  9. Mirela says:

    Buna Marius!
    Mi-a placut foarte mult articolul, este foarte interesant si motivant sa ne antrenam vointa.
    Amanarea este cu adevarat o metoda de intarire a vointei atunci cand chiar vrei sa reusesti sa te eliberezi de o dependenta si urmaresti ce se intampla.
    In momentele cand tentatia de a manca ceva dulce, de obicei ciocolata, devine prea mare,acuta, prefer sa ies sa ma plimb sau sa fac altceva, miscare de obicei, insa nu ca sa renunt complet la ciocolata ci doar pentru ca acea tentatie sa se atenueze si cand e doar un moft mananc putina ciocolata, de preferat sa o impart cu cineva.
    Nu mai fumez de mult timp. In perioada cand incercam diverse metode de a lasa acest obicei deoparte amanam aprinderea unei tigari pentru mai tarziu, pana seara, insa atunci nu puteam sa merg la culcare fara sa fumez o tigara. Aceasta amanare prinde foarte bine pentru ca vezi ca poti si nu mori daca nu faci ceva. Si apoi poti sa evaluezi mai bine in ce masura, cand ai nevoie de ceva si ce poti sa faci mai bine pentru tine.
    Mult succes in toate!

  10. Elena Popescu says:

    Buna dimineata, Marius!
    Cand imi verific mesajele si printre ele vad unul de la tine, e primul pe care-l citesc, mereu am cate ceva de invatat (desi am o varsta), vointa mi-a calit-o viata, dar provocarea de a trece de la "trebuie" la "vreau" e ff interesanta si asta vreau sa experimentez acum, iar de tema viitoare pe care o propui sunt extrem de interesata si nerabdatoare. Dezvoltarea personala e seducatoare si fascinanta, iar articolele tale ma ajuta enorm, iti multumesc din toata inima si-ti doresc numai bine!