5777 vizualizări

Cum sa citesti in spatele limbajului reclamelor TV ca sa nu te mai lasi manipulat!

Mesajele subliminale din spatele reclamelor

Salut si bine ai revenit pe NLP Mania! Astazi mi-am propus sa-ti explic cum functioneaza mesajele subliminale din reclame. Sper sa iti placa ce vei citi in continuare 🙂

„Este imposibil sa cunosti oamenii fara sa cunosti forta cuvintelor!” (Sigmund Freud)

Pentru foarte multi ani, incepand cu perioada facultatii, mi-am format un obicei foarte bun si de care sunt mandru: nu m-am uitat aproape deloc la televizor.

Intamplarea amuzanta a fost cand a venit pentru o scurta perioada la noi sa locuiasca sora sotiei mele.

Cand a vazut ca nu avem televizor, a rezistat fara sa zica nimic cateva zile – in care cred ca si-a consumat toata rezerva de tigari pe care probabil ca si-a calculat-o pentru o luna 🙂  – si cand nu a mai rezistat, a plecat in oras sa isi cumpere… televizor.

Bineinteles ca apoi am fost nevoiti sa punem si cablu TV si sa… intram in randul oamenilor… 🙂

Cand s-a intors cu valoroasa achizitie din oras, singura replica pe care o aveam in minte a fost: „Orice rau e spre bine” si m-am gandit ca, la un moment dat, sigur o sa ii gasim si acelui televizor o utilitate.

A functionat pe post de ornament o perioada buna dupa ce sora sotiei a plecat.

Ai observat povestirea de mai sus? Are ceva care sa te invete? Pentru mintea ta logica si constienta, te invata ca nu e ideal sa privesti la TV… dar povestirea contine si un mesaj ascuns…

Daca in interiorul unei povesti arunci, ca din intamplare, o fraza intre paranteze, sau ca un mesaj in plus, ca o alta scurta povestire de cateva cuvinte… acel mesaj va fi invatat rapid… „orice rau e spre bine” – este o intrare in subconstientul celui ce citeste sau asculta aceasta povestire.

Asa numitul „storytelling” este o metoda de a transmite unei persoane sau unui grup anumite informatii care sa fie folosite de catre subconstient asa cum stie el cel mai bine: adica sa invete.

Cum se contruiesc unele mesaje subliminale din reclame

Si pentru ca tot am inceput povestind despre acel televizor, vreau sa iti spun ca in ultima perioada am inceput sa il folosesc. Dar si asta intr-un mod complet „maniac”, adica atunci cand oamenii se uita la filme, eu ma uit „printre filme”, ca si cum caut acele fisuri… reclamele din timpul unui film 🙂

Poate ca o sa imi spui ca tu schimbi canalul atunci cand dai de publicitate… si e perfect normal asta… daca nu vrei sa inveti de la expertii in comunicare despre care ti-am tot vorbit.

Dar iti propun cateva zile de experiment pe care sa le facem impreuna… sa urmarim in aceste zile munca unor oameni care sunt platiti cu milioane de euro pentru ceea ce fac.

Aceste lucruri pe care ti le povestesc azi sunt cunoscute de acesti experti in comunicare care si-au folosit experienta ca sa creeze aceste reclame… care asupra ta sigur nu au efect… 🙂 Oare?

Ei bine, stai o secunda si gandeste-te … o sa vezi ca iti cam plac exact acele persoane si acele tipuri de obiecte pe care le tot vezi repetate in publicitate.

Imi plac reclamele unde sunt fraze de tipul „Secretul dintilor albi consta in concentratia de plante si calciu in proportie de x% din pastele de dinti recomandate de medicii stomatologi….”

Si iti mai spune poate ca aceasta concentratie de plante si calciu o are si castorul si de aceea are dinti puternici… iar asta iti spune cineva care are autoritate… pentru ca poarta un halat alb si atunci cand vezi halat alb … nu pui intrebari, ci executi. 🙂

Bineeee, dar ce anume ti se spune? Ca acea pasta de dinti este buna? Nuuuuu. Ti se spune ca halatul alb are un secret si ca acel secret nu e pentru toata lumea, ci numai pentru cei care utilizeaza acea pasta de dinti…

Mai mult decat atat, se foloseste de o asa-numita echivalenta complexa (termen specific meta-limbajului din NLP) si care iti propune sa asociezi efectele acestei paste cu eficienta dintilor castorului care roade lemnul…

Aceasta „constructie” verbala este o opera de arta. Este de-a dreptul de admirat ce reusesc sa faca acesti experti.

Din aceasta cauza, iti propun sa privesti cu alti ochi si sa asculti cu alte urechi reclamele publicitare peste care sareai pana acum, dar si sa analizezi cu atentie mesajele subliminale pe care aproape nu poti sa le eviti… tine-ti insa banii bine in buzunar sau in cont ca sa nu fii tentat sa cumperi tot ce vezi, de la pasta de dinti pana la noul SUV Dacia. 🙂

Haide sa te invat cum anume se construiesc mesajele subliminale de care tot iti spun si pe masura ce inveti, sa le si pui in practica ca sa le verifici.

Ca sa fie mai simplu, o sa iti dau din cand in cand exemple in articolele viitoare si o sa iti atrag atentia de fiecare data cand frazele compuse ti se adreseaza. Ok?

Uite aici un alt exemplu:

„Beneficiile unei bune relaxari sunt obtinute in urma cursurilor de dezvoltare personala, care costa sume mari de bani sau in urma citirii zilnice a materialelor gratis de pe NLP Mania!” 😛

Ceea ce ti-am propus in fraza anterioara poate fi rezumat astfel:

–      Pe NLP Mania ai la dispozitie materiale la fel de eficiente precum cele de la cursurile de relaxare

–      Pe NLP Mania ai la dispozitie tehnici care au efecte precum cele de la cursurile de dezvoltare personala

–      Pe NLP Mania ai toate efectele pe care le obtii la cursurile pe bani, doar ca aici sunt gratis

Ce poti sa faci ca sa inveti sa le utilizezi si tu

Mare atentie insa la modul in care asculti. Aici este toata diferenta…

Exista doua stari mentale pentru a asculta: una este starea de prezenta si concentrare, iar cealalta este o stare pasiva de asimilare, cand visezi in fata televizorului.

Acele reclame care iti amintesc de copilarie sau te fac sa visezi la familia perfecta, sau la concediul perfect pe care ti-l doresti… te induc intr-o stare de visare „ca si cum te visezi acolo”. In acel moment, orice ti-ar spune reclama, tu accepti de bun.

Tine minte cele doua stari mentale: una activa si una pasiva. Ca sa faci acest experiment, trebuie sa ai tot timpul o stare activa, dinamica.

Daca cumva, din cauza oboselii, din cauza ca iti place sa visezi cu ochii deschisi, simti ca te prinde o stare pasiva, de relaxare… atunci stinge imediat televizorul. Odihneste-te si cand esti iarasi pregatit si ai mintea activa si energica, poti sa reiei experimentul.

Aceasta este o regula generala. Daca nu vrei sa te lasi influentat de mesajele subliminale… nu intra in aceasta stare de pasivitate mentala. Stii la care stare ma refer? Este o stare importanta, asa ca astept sa imi confirmi ca ai identificat-o foarte clar.

Nu poti sa folosesti aceste exercitii daca nu faci diferenta dintre cele doua stari mentale: una specifica emisferei stangi a creierului (logica, activa, expansiva), iar cealalta specifica emisferei drepte (intuitiva, pasiva, visatoare).

Etape pentru a te lasa influentat de mesajele subliminale din reclame… 🙂

Ideea de baza este urmatoarea:

  1. Reclama creeaza un cadru in care tu sa devii distrat, visator, pasiv
  2. Ei stiu ca anumite imagini fac anumite persoane sa devina distrate si sa nu mai fie complet prezente mental, asa ca profita de asta
  3. Aplica mesajele subliminale potrivite pentru o minte distrata si receptiva

Chiar daca sunt convins ca tu citesti aceste lucruri si nu conteaza cat de mult iti sunt clare in momentul de fata sau mai putin clare, mintea ta subconstienta le inmagazineaza in acest moment si va incepe sa te protejeze de acum inainte de aceste mici trucuri ale publicitatii.

Si in timp ce faci toate acestea, mintea ta subconstienta de acum inainte va gasi acele resurse ca sa nu te lase intr-o stare de visare si relaxare atunci cand ai mai mare nevoie sa fii complet prezent si lucid.

Fii atent la formularea de la fraza anterioara… te-a relaxat in timp ce o citeai si ti-a indus o sugestie… de acum inainte o sa vezi ca iti va fi mai usor sa privesti „ca de sus” aceste limbaje ascunse in reclame… fara sa te mai prinda sensul reclamei, ci modul ei de formulare.

Exemple utile ca sa intelegi cum funtioneaza mesajele subliminale

In incheiere, iti mai dau o lista cu expresii folosite in publicitate si fata de care creierul tau nu are nici o reactie, asa cum ar fi normal.

  • „testat clinic” – intreaba-te care a fost rezultatul acestui test, pentru ca nu ti se spune niciodata… ci doar se lasa sa se presupuna subconstient ca a fost un rezultat pozitiv…
  • „premiat ca produs al anului” – de catre cine, pentru care motiv si dupa ce criterii ar trebui sa te intrebi de fiecare data… dar mesajul apare intr-un moment de relaxare si placere, asa ca mintea nu face niciun efort…
  • „bautura cu gust de ciocolata” – tinzi sa uiti ca ceva care are un gust de ciocolata nu este chiar ciocolata… poate sa fie orice, dar nu ciocolata… 🙂
  • „cel mai bun produs” – ar trebui sa te intrebi „in comparatie cu ce anume?”, se omite sa se spuna care este termenul de comparatie si doar se sugereaza ca ar exista un asemenea termen de comparatie.
  • „nu contine conservanti chimici si nici E949” (am pus la intamplare 949) – cui ii pasa ca nu contine conservanti, cand actiunea de conservare a fost preluata de mult de catre un indulcitor artificial sau un colorant… si E949 nu contine, dar contine alte 20 de E-uri la fel de gustoase…Si in plus, nu imi zice nimic despre ce se afla inauntru… dar norocul meu ca ma lumineaza despre ce nu se afla in acea reteta… ce m-as face daca nu as sti ce NU se afla acolo? 🙂

Acestea sunt mici exemple pentru ca tu sa intelegi cum sunt folosite mesajele subliminale, dar sunt altele la fel de interesante sau chiar mai interesante. Daca gasesti asemenea exemple, te invit sa le postezi la comentarii ca sa imbunatatim lista si sa explicam secretul functionarii lor.

Astept sa imi confirmi toate aceste lucruri si in viitor o sa iti detaliez chiar si mai mult despre secretele limbajului. Tine-ti ochii si urechile deschise si aminteste-ti ca presupunerile indirecte nu intalnesc obstacolele si filtrele logice ale mintii daca nu iti activezi aceasta calitate mentala de observator activ, cu simt critic.

Pe curand!

Marius

Iti recomand si:

Secretul expertilor in comunicare este la un pas de tine!

Secretul expertilor in comunicare – dezvaluirea de secrete si emotiile!

Cum explic eu oamenilor si ii fac sa inteleaga rapid si fara efort!

Marius Simion

Sunt fondatorul proiectului NLP Mania, cel mai cunoscut blog de Dezvoltare Personală prin Programare Neuro-Lingvistică din România. Sunt Master Trainer NLP, Coach WingWave, Trainer și Autor de programe de dezvoltare personală.

TRIMITE-MI UN EMAIL

Mesajul tău a fost trimis cu succes.

A apărut o eroare, reincearca...

Comentarii

  1. Valeria Boara spune:

    Tot ce ai spus este corect.Mi-a placut partea în care vorbeai de cele 2 stări mentale – activa si pasiva

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *