Patru pasi esentiali pentru a primi punctaj maxim la evaluarile sefilor sau profesorilor tai

Prin timpul facultatii am fost si eu intr-o zi la cursuri. A fost o zi de mirare pentru profesorii mei, care nu ma vazusera pana atunci si cred ca s-au simtit onorati de prezenta mea. Nu mi-au cerut autografe si nici nu au facut poze cu telefonul mobil ca sa ma aiba amintire. Insa eu am facut aceste poze. 🙂 Nu cu telefonul mobil, ci cu creionul pe hartie – am facut pentru fiecare dintre ei cate un profil de comunicare. In randurile ce urmeaza, o sa te invat cum sa iti faci un asemenea profil al comunicarii pentru persoanele cu care e nevoie sa comunici si pe care ai nevoie sa le convingi cat de bun esti tu.
Daca stii cum anume comunica o persoana pe care ai nevoie sa o convingi, apoi inveti si o strategie corecta de comunicare, esti norocos. Seful te va lauda, iar profesorii vor spune ca esti harnic si inteligent. Nu trebuie sa fii nici una, nici alta 🙂 poti fi tu insuti si totusi sa ii convingi ca esti mult mai bun. Trebuie numai sa le explici pe limba lor. Daca au senzatia ca esti “de-al lor”, i-ai castigat.
O sa iti povestesc despre o profesoara de psihologie a mea care era spaima universitatii. Era mai tot timpul acra si vorbea urat cu studentii. Nimeni nu o placea si ea nu placea pe nimeni. Tipa si jignea de fiecare data. Cei care mergeau la ore la ea erau de-a dreptul ingroziti. Spuneau ca au invatat multa zoologie la orele ei. Cuvinte precum “vaca, bou, gaina” erau probabil legate de teorii de dezvoltare mentala din pshiologie, dar noi – bietii studenti – nu aveam cum sa pricepem aceste lucruri peste inteligenta noastra.
Pentru mine era, deci, personajul principal in caietul cu profile de comunicare. Pe de-o parte pentru ca era bine sa imi verific metodele, pe de alta parte pentru ca aveam nevoie sa trec si examenul acela 🙂

Am aterizat la o ora de-a ei si am urmarit si notat tot ce am crezut esential. Nu despre materie, ci despre cum anume vorbea.
Am notat ce cuvinte foloseste mai des, cum gesticuleaza, cum se misca etc.
A venit ziua examenului si eu nu invatasem aproape deloc, pe cand colegii mei nu se dusesera la alte examene ca sa invete pentru acesta. Am avut o evaluare orala si una scrisa in acea zi. La oral, am vorbit numai chestii generale, dar folosind caracteristicile pe care le-am notat. In scris, m-am descurcat mai bine, un subiect mi-a fost dictat pe jumatate, iar celelalte trei le-am generalizat. Am folosit exact aceleasi trucuri pe care le-am notat. In ziua examenului s-au folosit peste 15-20 de denumiri de mamifere si cateva denumiri de pasari domestice. Au fost peste 20 de picati la examen – inclusiv cei care citeau non-stop. Doua note de 9, restul mai mici. Eu aveam 9 – fara sa stiu decat maxim 5 % din materia respectiva. Nu iti recomand sa fii lenes ca mine, dar poti sa te folosesti de metoda asta in orice situatii, nu numai in cele de lene cronica. 🙂
Metoda pe care o descriu in continuare este foarte detaliata, eu insa o sa fac un rezumat pentru ca daca o detaliez, scriu o carte, nu un articol.

Pentru a pune in aplicare o asemenea metoda ai nevoie numai de un dosar (poate fi un caiet sau un fisier text pe computer) in care sa pastrezi profilele persoanelor care te intereseaza.

Etapele de lucru pentru aceasta metoda:

Trebuie sa incepi cu o perioada de observatie – la inceput, o sa dureze poate o zi sau mai multe zile pana incepi sa observi acele elemente care sunt esentiale. Nu te descuraja, iti spun din experienta ca o sa iti imbunatatesti pe parcurs capacitatile de observatie. O sa ajungi sa observi esentialul in cateva minute.
Analiza a ceea ce ai observat – aceasta etapa se face acasa, cu articolul acesta in fata, pentru ca eu o sa te invat ce anume inseamna acele elemente pe care tu le-ai observat. Apoi le vei tine minte pe toate si nu va trebui sa mai citesti.
Identificarea metodelor de comunicare –  pentru aceasta etapa va trebui sa ai iarasi articolul in fata, pentru ca o sa iti dau exemple de comunicare. Mai tarziu, vei inventa tu propriile metode de comunicare.

  • Pune in practica strategia de comunicare – acum revii iar pe teren si aplici acele formule de comunicare pe care le-ai ales la etapa 3. Acum nu mai pot sa fiu cu tine si va trebui sa inveti prin incercare si eroare. Dar sunt aici sa iti raspund la intrebari prin comentarii la articol sau direct pe e-mail.

In cadrul articolului o sa iti dau mai multe amanunte despre etapele 2 si 3. Prima etapa – cea de observatie – e simpla. Trebuie numai sa stii ce sa observi. Apoi sa gasesti momentul potrivit ca sa observi. Nu te descuraja daca ai senzatia la inceput ca nu reusesti sa identifici nimic esential. Am patit si eu la fel si probabil ca la inceput vei pati si tu. O sa vezi ca dupa cateva zile de exercitiu o sa simti ca o persoana vorbeste mai rapid, iar alta mai lent, o sa sesizezi ca tonul vocii e rastit la unii si cald la altii. Vei vedea imediat ce alte criterii va trebui sa observi. La ultima etapa – cea de aplicare – de asemenea, vei avea mici dificultati la inceput. De exemplu, daca ai un profesor cu care ai un examen oral sau un sef care iti cere socoteala pentru ceva anume, la inceput vei reusi sa aplici numai o parte din strategia de comunicare. Pe parcurs, cand te obisnuiesti, vei reusi sa folosesti si tonul potrivit si viteza de vorbire potrivita si miscarile corpului potrivite etc.

Vor fi patru mari categorii de elemente pe care va trebui sa le observi:

–          Miscarile corpului

–          Ritmul vorbirii

–          Cuvintele-cheie

–          Tiparul emotional

La inceput, o sa zici ca nu ai ce sa observi sau ca ai observat altceva decat ce ti-am scris eu si nu stii sa interpretezi. Din pacate, nu am fost invatati sa observam niciodata. Observarea corecta ar trebui sa fie materie de studiu pentru ca iti deschide ochii la lucruri la care nici nu ne gandim.  Nu abandona, pentru ca nu numai tu ai patit asa ceva! O sa vezi ca daca o sa continui cu observarea, o sa iti sara in evidenta elementele dorite.

Elementele pe care o sa le observi, precum si sugestiile pe care ti le voi da o sa iti para de multe ori amuzante. Sa stii ca mie imi venea sa rad de fiecare data cand trebuia sa ii spun sefului ce era de spus cu o viteza de vorbire cam de 3-4 ori mai mare decat sunt eu obisnuit sa vorbesc. Si tot imi zicea ca parca nu am decat viteza a doua, asa de lent vorbesc. 🙂 Avea un ritm atat de rapid, incat daca imi spunea ce am de facut, trebuia sa il rog sa imi scrie, ca nu reuseam sa tin minte toate detaliile date intr-o secunda. Ce sa mai spun de un alt sef care era la polul opus. Eu ma chinuiam sa vorbesc lent, ca daca spuneam ceva mai rapid, dadea din cap si zicea ca nu a inteles – nu va ganditi ca nu putea mai mult – era o persoana extraordinar de inteligenta, dar avea acest mod de a gandi – lent, cu multe detalii, trebuia sa stea jos cand discutam etc. Cum spuneam, metoda e prezentata pe scurt – deci o sa ma concentrez numai pe elementele cele mai evidente si mai usor de aplicat la inceput.

Urmareste miscarile corpului

Am pus la inceput aceasta categorie pentru ca e mai usor de observat pentru inceput. Asa te vei obisnui sa observi si vei prinde incredere in tine. Acum o sa iti spun ce anume va trebui sa observi la miscarile corpului, apoi iti voi spune ce inseamna fiecare tip de miscare si mai apoi iti spun si ce sa faci cu informatiile acestea. Urmareste  tabelul de mai jos. In prima coloana, vei vedea ce anume conteaza pentru strategia ta, la miscarile celor pe care ii observi. In coloana a doua vei vedea ce inseamna si de ce se misca persoana in acel mod. Iar in ultima coloana vei vedea ce trebuie sa faci in cazul respectiv. O sa ai de bifat pe fisa de observatie acele elemente pe care le observi ca exista la persoana respectiva.

Dar sa incepem cu cateva caracteristici generale de miscare si pozitie. Sefii, profesorii, medicii etc. – toti care stiu ca tu depinzi de ei intr-o anumita masura au ajuns la concluzia ca e mai bine sa iti arate acest lucru, sa iti arate ca tu esti mic si neinsemnat, iar ei sunt puternici si nemuritori. 🙂 Asa ca vrand – nevrand s-au sacrificat si au preluat anumite comportamente. Miscarile corpului tradeaza de fapt ce gandesc aceste persoane despre tine sau despre ei insisi. Nu o sa facem un articol despre limbajul nonverbal pentru ca o sa gasiti cu miile cu un search pe Google. Insa iti atrag atentia la cateva elemente generale:

–          Miscarile rapide din maini sunt caracteristice persoanelor nervoase, care pot fi nervoase permanent ori au in acel moment o situatie care ii enerveaza si agita. Fii deci atent daca miscarile sunt permanente sau de moment.

–          Miscarile calme si lente sunt cele mai normale si arata un om care e dispus sa te asculte.

–        Lipsa miscarilor – rigiditatea completa a mainilor, a fetei imi spun ca mintea acelei persoane e blocata pe ceva. Nu poate sa iasa din acel blocaj. Daca vreau sa vorbesc cu acea persoana, trebuie neaparat sa incep cu exact acele lucruri pe care si ea le spune, apoi incet-incet, sa deviez discutia. E ca si cum ai conduce un somnambul inapoi la pat cu grija sa nu se trezeasca in timp ce merge. Aici as avea cateva persoane din politica sa iti dau exemplu, dar ma abtin pana dupa alegeri 🙂

–          Pozitia corpului iti arata multe despre cum se simte emotional persoana respectiva. O sa vezi in tabel ce inseamna fiecare pozitie.

Element observat Descriere Strategie
Modul de a face pasi prin incapere Daca paseste liniar, inseamna ca urmareste un fir logic constant.

Daca paseste haotic, inseamna ca poate sa sara rapid de la o idee la alta.

Daca sta pe loc, inseamna ca vrea sa asculte detalii mai multe. Va trebui sa iti ordonezi argumentele de la simplu la complex. Nu incepe cu ceva dificil, ci cu ceva simplu si apoi treci la ceva dificil.

Poti sa incepi cu ce vrei tu, dar fii atent ca la unele detalii va trebui sa insisti mai mult cand explici.

Enumera cat mai multe detalii ale situatiei – are timp sa asculte, se pare. Ritmul si viteza deplasarii. Viteza lenta inseamna ca analizeaza mult  sau ca e lenes

Viteza rapida – e o persoana ori agitata, ori care gandeste rapid (inca nu stim).

Sta nemiscat – se uita in jur – ii place controlul.

Sta nemiscat –  nu se uita in jur – e indiferent. Trebuie sa vorbesti foarte rar ca sa aiba timp de analiza a cuvintelor.

Va trebui sa vobesti foarte rapid – daca trebuie sa scrii, atunci foloseste numai propozitii foarte scurte, nu fraze, pe cat posibil.

Daca vorbesti, fii si tu nemiscat – daca scrii, aminteste in scris cuvinte precum “ferm”, “de neclintit” etc.

Va trebui sa ii vorbesti lent si sa maresti gradat ritmul si sa ridici tonul ca si cum discutia devine mai importanta. Pozitia corpului pe scaun sau in picioare. Sta aplecat in fata  si priveste spre tine  – ii face placere conversatia.

Sta aplecat in fata, dar nu priveste spre nimeni – se gandeste la altceva.

Sta aplecat pe spate – pozitie de relaxare – e linistit.

Sta aplecat pe spate – pozitie de aparare (mainile si picioarele incrucisate, de ex.) – e pus pe contre 🙂 Poti sa adopti aceeasi pozitie, verbal va trebui sa ii spui ca iti place ca ai ocazia sa discutati.

Incepe prin a preciza ca  deranjezi numai 30 de secunde. Nu iti cere scuze pentru deranj.

Poti sa aduci in discutie ceva  gen hobby, timp liber etc.

Trebuie sa  il apreciezi pentru ceva, macar la inceputul discutiei.

 

Urmareste ritmul vorbirii

Ritmul vorbirii are legatura mare cu viteza miscarilor. Daca o persoana se misca lent, atunci si vorbirea ii va fi lenta, putem spune ca prefera si cand asculta sa i se vorbeasca lent. Deci mare atentie cu ce viteza vorbesti tu pentru a te putea adapta. Daca esti o persoana care vorbesti rapid, va trebui sa incetinesti viteza daca vorbesti cu cineva care prefera ritmul mai lent sau, invers, daca prefera sa i se vorbeasca rapid – va trebui sa maresti viteza. Pentru asta iti spun cum faceam eu, care sunt destul de lent. Imi scriam inainte pe o foaie toate ideile. Altfel, din cauza vitezei cu care trebuia sa vorbesc, riscam sa uit cate ceva esential. Invers, cand eram nevoit sa vorbesc mai lent decat imi place mie, iar scriam. Alfel, riscam sa uit din plictiseala ceva important. Oricum o intorci, tot e util sa iti notezi!

Element observat Descriere Strategie
Lungimea frazelor Propozitii scurte

Fraze ample si complexe fara cap si coada.

Fraze ample, dar logice si clare. Vorbesti sau scrii numai in propozitii scurte sau faci grafice sau tabele sau prezinti imagini.

Folosesti fraze mai lungi , dar, din pacate, ale tale trebuie sa aiba logica (cap si coada) 🙂

Folosesti tot fraze lungi, dar cu explicatii detaliate. Fii atent la sensul corect al cuvintelor. Viteza de vorbire. Parca e la concurs de viteza in vorbire.

Vorbire foarte lenta. Ai nevoie sa faci schite si scheme, vorbeste si tu rapid. Daca scrii, foloseste tot propozitii scurte cu expresii care sa iti inspire viteza (ex: invatare accelerata, profit vertiginos, dezvoltare vulcanica etc.).

Foloseste si tu un ritm lent, daca insa scrii, poti introduce cuvinte in plus. De exemplu, poti spune insa, deoarece, bineinteles. Cuvinte care nu sunt absolut necesare acolo, dar calmeaza viteza de citire si ofera pauze in gandire. Pauzele in vorbire. Vorbeste cu pauze mari intre cuvinte – se gandeste la ce va spune.

Vorbeste neintrerupt si parca nu ai cum sa il opresti. Foloseste si tu pauze intre cuvinte pentru a linisti ritmul. In scris, pune fiecare fraza in paragraf diferit. Pune cate doua spatii intre cuvinte si pune iar cuvinte ca bineinteles, insa etc. – cu rol de pauza in logica propozitiei.

Va trebui sa iti faci in minte un discurs continuu de cateva minute. Exerseaza. Chiar daca nu spui bine, important e sa spui mult. Daca ai senzatia ca nu esti ascultat – tu continua. 🙂

 

Urmareste cuvintele-cheie

Aici ar trebui sa includem si “propozitii-cheie”. Asta inseamna ca va trebui sa fii atent si la ce propozitii ii plac persoanei. Un mic exemplu: am avut un sef care tot timpul incepea o discutie cu o intrebare retorica –“Nu e asa ca azi ne-am descurcat mizerabil?” Nu mai astepta raspuns si continua el.

Despre acest element al cuvintelor-cheie o sa explic mai detaliat. Dintre toate cele patru elemente, acesta valoreaza cat toate celelalte la un loc. Daca il stapanesti pe acesta, celelalte sunt banale.

Element observat Descriere Strategie
Cuvinte (vizuale, auditive, tactile) Cuvinte folosite: clar, evident, luminos, ochi, mi se pare, cusut cu ata alba, face o scena etc. – arata o persoana care comunica preponderent vizual


Suna bine, lasa vorba, gura sparta, mesaj, palavrageala, exprima-te, povesteste, vorbeste etc.

Argument solid, beton, concret, greu, deplasat, las-o mai moale, te-ai prins, stai asa, cu inima usoara, piatra de pe inima, discutie aprinsa etc. Spui sau scrii: “sa ne imaginam cum ar fi daca…”, sau “imagineaza-ti ca…”, “mi-ar placea sa vad ca…”, “As vrea sa arunci o privire pe asta”, “Mi se pare cam in ceata, dar as vrea sa clarific…”

Spui sau scrii: “se spune ca…”, “am auzit ca…”, “ai spus ca….” plus cuvinte cat mai multe auditive.

“sunt la curent cu aceasta…”, “nu pot sa simt asta”, in scris vei folosi cuvinte care au legatura cu: “siguranta”, “certitudine”, “profunzime” etc. Frazele trebuie neaparat sa contina cuvinte de genul “istoria Romaniei este plina cu evenimente care ne fac sa ne simtim mandri ….” etc. Metafore si comparatii. Cat de des foloseste metafore si comparatii.

Ce fel de comparatii si metafore? Serioase, amuzante, complexe, simple etc. Foloseste si tu cu aceeasi frecventa comparatiile si metaforele si in scris, si verbal.

Poti folosi metafore simple de genul: “Iarba verde de acasa”, “gustul trecutului”, “aripi retezate” etc. sau poti folosi comparatii “ca si cum ar fi cel mai bun din lume”, “ca si cum nu ar avea nimic de spus” etc. Alte elemente. Intrebari retorice – “cum ar fi daca ati fi avut un sef afurisit?”, “ti-ar placea sa te pun absent acum? etc. – intrebari aiurea si fara rost folosite mai des decat ar fi normal.

Afirmatii generale (fiecare om e un hot, tot timpul au ceva cu noi etc.) – adica nu zice nimic concret. Incepe si tu fiecare paragraf cu cate o intrebare retorica. De exemplu: “Cum ar fi daca toata lumea ar gandi ca noi?”

Verbal si in scris va trebui sa clarifici afirmatiile generale: “toti au ceva cu noi, dar numai daca noi avem ceva cu ei…”, “toti angajatii sunt ineficienti in afara de cei cu care lucram noi in echipa…” Adica sa stopezi generalitatile si sa aduci discutia spre directia dorita de tine.

La cuvintele vizuale, auditive, tactile – fii atent si fa o lista cu cuvintele pe care le foloseste. Apoi decide care sunt preferate de persoana respectiva. Foloseste acele cuvinte in scris sau verbal. Daca nu se potrivesc acele cuvinte, atunci foloseste altele, dar tot din categoria respectiva (vizuale sau auditive sau tactile). Cu o persoana trebuie sa folosesti numai cuvinte din categoria pe care o foloseste cel mai des.

Urmareste tiparul emotional

Fiecare dintre noi, cand vorbim, incercam sa modificam emotiile celor care ne asculta, dar si comportamentele lor. Primul pas este sa modifici emotiile. In general, cei care au putere asupra ta iti pot impune anumite emotii care pot sa fie pozitive sau negative. Tot ce ai de facut in aceste situatii este sa ramai neutru si detasat. Daca cineva reuseste sa isi impuna emotiile asupra ta, atunci va trebui sa joci pe terenul lui. Tu ai de impus in jocul acesta propriile tale emotii, cele care iti convin tie.

Element observat Descriere Strategie
Tip de emotie pe care o doreste sa o creeze in oameni Neutru (nicio emotie)

Teama

Emotii pozitive, in general.

Emotii negative, in general. E cel mai bine sa creezi tu impact emotional. Verbal, poti face asta tot prin metafore si comparatii. “O sa fie o lucrare de milioane…”, “Putem spune ca familia este ca o galaxie in formare, plina de explozii si muzica cosmica”etc.

Poti spune: “Tot ceea ce frica de insucces reuseste sa faca, este sa ma incetineasca, nu sa ma stopeze…”

Fii pozitiv in exprimare, sa arati ca ai inteles mesajul sau. “Gandim mult mai bine atunci cand suntem fericiti…”etc.

In scris, foloseste mesaje prin care ii sugerezi ca toti oamenii au forta de a fi pozitivi, asta are nevoie sa auda. Ex: “Putem sa gasim in jurul nostru macar o persoana care sa ne aprecieze, in cazul in care cautam mai bine”.

Emotiile sunt esentiale pentru a modifica comportamentele oamenilor. Acele persoane pe care tu vrei sa le motivezi sa te promoveze vor trebui sa “te simta”, sa iti simta capacitatile. Sa le induci o stare emotionala de incredere in tine.  Cum faci aceasta? Se spune ca “contrariile se atrag”. Daca ar fi chiar asa, atunci ar trebui sa vedem numai oameni bucurosi chiar si dintre cei care au pareri complet diferite. In practica nu se intampla deloc asa. Cei diferiti nu se prea agreeaza, oricat de mult ar vrea sa para ca este asa. La un moment dat, conflictele sunt mai mari decat atractia. Asa ca mai degraba asemanarile se atrag.

Din acest motiv, tot articolul a fost numai despre cum anume sa produci asemanare. Ai de vorbit cu seful, ai de dat un examen – iti poti creste eficienta cu cel putin 50% daca seful sau profesorul te percepe ca ii esti asemanator. Nu trebuie sa fie constient de asta, pur si simplu va incepe sa ii placa de o persoana care vorbeste asemanator, care se misca asemanator, care are acelasi mod de a formula propozitiile etc.

Functioneaza aceasta metoda? Se pare ca este recomandata de expertii in NLP (programare neuro-lingvistica) pentru a rezolva cele mai mari conflicte in comunicare. Se pare ca rezultatele sunt de durata si se obtin rapid. Mai important decat acestea este faptul ca poti sa aplici metoda fara sa fii un specialist NLP. E suficient sa inveti sa observi, iar asta se obtine rapid, dupa cateva zile de practica si dupa cateva ciorne scrise cu tot ce ai observat.

Iti recomand sa faci cate un asemenea profil cat mai rapid persoanelor de care depinde evolutia ta profesionala, scolara etc. Dupa ce ai facut profilul, poti sa creezi strategia sau strategiile de aplicare.

Mai tarziu, o sa te invat cum sa actionezi direct asupra motivatiilor acestor persoane. Pe scurt, iti spun numai ca fiecare avem anumite motivatii standard, care se activeaza la fiecare minut. Daca stii cum sa atingi acele motivatii, ai si mai mari sanse de reusita.

“Tema de acasa”

Cauta macar o persoana la care ai nevoie sa ii faci profilul de comunicare. Incepe sa aplici prima etapa, cea de observatie si noteaza tot ce observi. Daca cumva sunt mai multe informatii decat am amintit eu in tabele, cu atat mai bine. Eu am facut numai un rezumat, din lipsa de spatiu. Asa ca nu sterge nimic din ce observi, in viitor vei reusi sa folosesti toate informatiile pe care le-ai scris acum.

Mult succes si pe curand,

Marius

Marius Simion

Marius Simion

Sunt fondatorul proiectului NLP Mania, cel mai cunoscut blog de Dezvoltare Personală prin Programare Neuro-Lingvistică din România. Sunt Master Trainer NLP, Coach WingWave, Trainer și Autor de programe de dezvoltare personală. Trimite-mi un email

Comentarii

  • Marius

    Cunosc o persoana care vorbeste destul de des numai in zicale… Oare ce spune acest lucru despre ea?

  • Cornelia

    Am uitat sa spun ca a fost ceva intuiviv! Nu citisem niciunde despre asa ceva! Imi imaginez ce efect are cand faci asta intentionat;)

  • Cornelia

    Am invatat conceptele cheie si m-am gandit la fiecare in parte ce anume as putea sa relatez. A venit si ziua examenului si bineinteles ca toti colegii erau cu cartile pe banca….si eu doar o schema cu niste concepte, atat! Am vazut subiectele si in timp ce toti ceilalti dadeau din umeri …eu m-am apucat de PLAN! Scriam de zor…pe aceeasi schema de discutie pe care o aborda si proful la cursuri! Colegii sa sfarsit, innebuniti….Ce ai scris atat??!!! Nici eu nu stiam ce sa le spun…mi se parea prostesc. La afisarea rezultatelor…..nota maxima 10 (impreuna cu alte 2 colege)! Si surpriza, ceva ce nu mai facuse niciun alt profesor pana atunci….m-a chemat in biroul dumnealui sa imi arate lucrarea, sa ma felicite si sa imi spuna ca nu se astepta din partea mea sa fac asa o lucrare de buna si ca ar trebui sa nu ma mai consider asa de ,,mica` in comparatie cu colegii mei si ca sunt mai desteapta decat ei ….chiar daca ei au mai mult curaj decat mine!!! Acesta a fost momentul in care stima de sine a inceput sa creasca semnificativ si care m-a facut sa ies din zona mea de confort!
    Recomand tuturor sa foloseasca tehnica descrisa f. bine de tine!!!

  • Cornelia

    Buna Marius!
    Pot sa spun ca am facut experimentul de mai sus cand eram in facultate. Eram nevoita sa iau un examen la care profu nu ne preda…ceva cu inceput si sfarsit…dar de fiecare data ne vorbea 2 ore! Ba chiar ne-a spus ca ne lasa in timpul examenului cu orice fel de carte pe banca pentru ca oricum le-a citit pe toate de la biblioteca si isi poate da seama daca citam de undeva sau ba. Mi-a luat ceva timp sa ma gandesc la o strategie……si analizandu-l in timpul cursurilor , atat pe el cat si discursul sau….mi-a venit o idee! Orice subiect mi-ar fi picat la examen o sa scriu ceva din experienta mea de viata dar legat de subiectul respectiv……….! Destul de riscant!

Descarcă GRATUIT eBook + 6 exerciții (MP3)
pentru creșterea încrederii in sine

Descoperă în 6 pași simpli cum să ai mai multă încredere în tine,
mai ales în momentele care contează cu adevărat în viața ta!