Secretul expertilor in comunicare este la un pas de tine!

Bine ai revenit pe NLP Mania!

Astazi vreau sa te invat ceva cu adevarat serios.

Inainte de a incepe, vreau sa te faci comod si sa asculti o poveste.

In  2006 am fost invitat sa tin o prezentare la un curs pentru studentii de la o facultate din Timisoara. Trebuia sa le vorbesc despre cum sa comunice cu oamenii si, in special, cu angajatii unei firme. Ma tot gandeam cum sa incep (inceputul trebuie sa atraga atentia) si la un moment dat, am ajuns la concluzia ca modul cel mai bun este sa le spun …ca le citesc gandurile… 🙂

Am intrat si le-am spus asta…

Bineinteles ca au inceput sa rada. Si eu am ras impreuna cu ei… dar le-am captat atentia si asta imi era suficient.

Le-am zis ca stiu ca sunt treziti prea devreme azi (cursul era la ora 8 dimineata) si ca sigur si-ar fi dorit sa mai leneveasca in pat, in loc sa vina sa vada un alt profesor despre care nu stiau nimic si care, mai mult ca sigur, e la fel de plictisitor ca si ceilalti. Au inceput iar sa rada pentru ca le-a trecut aceasta prin minte. Ar fi fost ciudat sa nu le treaca asa ceva prin minte la ora 6.30, cand s-au trezit, in ziua aceea din decembrie, pe un ger de iti ingheta respiratia.

De fapt, ce am facut?

Comunicarea isi atinge scopul numai daca captezi atentia si implici emotia

Am facut doua lucruri in acel inceput de curs.

  1. Am captat atentia unui grup necunoscut
  2. Am creat emotie in fiecare dintre ei

Aceste doua lucruri vreau sa te invat sa le faci astazi.

Ordinea celor doua elemente este aceasta de mai sus  Prima data, ai nevoie sa captezi atentia unei persoane sau a unui grup, iar apoi sa induci emotie.

Cand vorbesc de inductia emotiei, ma refer la doua tipuri de emotie:

–          Pozitiva – de exemplu: bucurie, mirare, acceptare, umor

–          Negativa – de exemplu: frica (prin amenintare, santaj etc.)

Trebuie sa faci aceste doua lucruri pentru ca scopul comunicarii tale este de a schimba ceva:

–          Vrei sa schimbi o decizie a celeilalte persoane

–          Sau vrei sa schimbi un comportament al celuilalt

–          Sau vrei sa schimbi o stare emotionala sau o atitudine

–          Sau vrei sa ceri ajutorul (e tot o decizie a celuilalt de a te ajuta)

Ei bine, orice schimbare vine nu din ratiunea noastra, ci din emotiile noastre. Din cauza aceasta, ai nevoie si de emotii intense in timp ce comunici ceea ce doresti.

In momentul in care o sa reusesti sa captezi atentia unei persoane sau a unui grup si o sa transmiti emotie, atunci ai lumea la picioare.

Exista mai multe metode pentru a obtine cele doua conditii de baza (atentia si emotia)

Azi o sa iti explic metode pentru ca sa poti incepe sa comunici sclipitor de acum inainte,

Captarea atentiei unei persoane sau a unui grup

Ce anume iti capteaza tie atentia? Ce te-a facut sa urmaresti pana aici acest articol?

O sa iti spun eu. Am gasit ceva care te intereseaza.

Aceasta este prima metoda de a capta atentia si este cea mai sigura cand esti la inceput. O sa vezi de ce.

Spuneam ca am gasit ceva care sa te intereseze, dar la fel de bine poate ca te intereseaza fotbalul si/sau moda. Ei bine, acele subiecte sunt la fel de posibile pentru a iti capta atentia, dar nu a fost locul si momentul pentru ele acum.

Ok, dar de ce captarea atentiei este asa de importanta? In NLP, acest moment se numeste “stabilirea raportului” cu cealalta persoana. Daca reusesc sa stabilesc acest raport, sa captez atentia prin aceasta metoda, atunci tu – sau oricare alta persoana – stii ca eu inteleg ceva despre tine. Brusc, nu mai sunt un strain. Toate aceste lucruri nu le gandesti rational sau cu voce tare, mintea ta subconstienta le analizeaza intr-o fractiune de secunda.

Din momentul in care ti-am captat atentia, se produce acest gand prin care tu iei inconstient decizia ca “sunt de incredere”, ca te poti baza pe ceea ce iti spun.

Aceasta se produce in orice comunicare. Cand tu reusesti sa captezi atentia cuiva, vorbind despre ceva interesant pentru celalalt, atunci brusc se produce aceasta decizie inconstienta – incepe sa prinda incredere, nu mai esti un strain.

In comunicare si fratele tau poate sa iti para strain cand vine si iti vorbeste, dar nu ti-a captat atentia. Cand a reusit sa iti capteze atentia, atunci iti redevine apropiat – a gasit un subiect care te intereseaza, ii acorzi credit.

Tine minte acest cuvant: “raport”, pentru ca este foarte important si o sa ne mai intalnim amandoi cu el.

Cum gasesti ceva interesant pentru o persoana pe care nu o cunosti

Aceasta intrebare sigur iti apare in minte pentru ca destul de mult comunici cu persoane necunoscute.

Pai, eu cum ti-am captat atentia, chiar daca nu te stiu prea bine? Doar din comentariile tale de pe site sau din e-mailurile pe care mi le-ai trimis.

M-am gandit, pana cand am gasit ceva care sa ne intereseze pe amandoi. Un subiect comun, un subiect care sa iti atraga atentia si apoi sa o capteze complet.

Sa iti dau alt exemplu. La un alt curs, managerul italian al unei firme i-a trimis pe toti, fortat, sa invete sa comunice si sa fie uniti. Nici unul dintre cei din grup nu aveau chef de mine, nici sa ma vada acolo ca le spun ca ei nu se pricep sa comunice, nici sa faca cine stie ce jocuri de copii, cum au tot auzit ca se face la Team Building.

Asa ca, in momentul cand am intrat in sala aceea, eram deja sabotat de fetele lor “primitoare”.

Ok, dar trebuia sa incep cumva. Asa ca am ales urmatoarea varianta. Le-am spus ca “tocmai m-am intalnit cu directorul si i-am spus ca nu mi-a placut deloc ca „va ia weekendul si va aduce la curs. Macar sambata si duminica trebuia sa fiti acasa cu sotiile sau sotii si cu copiii. In plus, o sa incepeti ziua de luni fara sa aveti pauza sa va odihniti macar o zi.”

Ce credeti ca s-a intamplat? Timp de 5 minute, au inceput sa vorbeasca toti deodata despre cat de adevarat e ca le-am distrus weekendul. Eu am tacut si am asteptat sa isi descarce aceasta suparare, care era fireasca. Apoi totul a decurs perfect normal.

De fapt, am facut urmatorul lucru: am identificat o emotie personala a fiecaruia legata de acest weekend si i-am dat drumul afara.

Asta a insemnat un mesaj ca ii inteleg, ca pot sa se relaxeze cu mine, pentru ca… nu mai sunt un strain care nu le intelege ideile.

In comunicarea cu o singura persoana e mult mai simplu sa iti dai seama de ce interes are persoana aceea.

Fii atent ca atunci cand te gandesti la interesul persoanei, sa gasesti ceva cat mai de actualitate. Daca eu am fost pasionat de stropitul peretilor cu spanac cand eram bebelus, e posibil acum sa nu mai fiu asa de motivat de acest subiect.

E foarte important sa restrangi aria de analiza la momente cat mai apropiate de prezent sau de viitor.

Un alt exemplu:

La un interviu la care am facut parte din comisie; era un tip care parea foarte orgolios (era manager de productie si se vedea ca stia meserie), dar firma respectiva avea mare nevoie de o persoana pe functia aceea.

Asa ca am condus interviul si am gasit urmatorul punct de interes pentru el: l-am intrebat ce isi doreste sa faca in vara urmatoare.

Mi-a spus ca ar prefera sa lase totul in urma si sa plece in Delta cu familia. Am pus cap la cap faptul ca vrea sa plece cu familia si faptul ca stiam ca munceste multe ore pe zi si mi-am dat seama ca o sa ii capteze atentia o discutie indreptata spre familie.

I-am spus ca sotia sa cu siguranta o sa aprecieze ca el isi va face timp pentru familie.

In acel moment, s-a relaxat pe scaun si si-a schimbat atitudinea, a devenit… comunicativ.

Mi-a povestit tot ce aveam nevoie de pe o alta pozitie, mai uman, mai relaxat si am reusit sa il conving ca noua firma, unde ar putea sa mearga, este cea mai buna schimbare pentru el.

Un ultim exemplu:

Un curs de Master pentru managerii de firme din Timisoara. Cu ce sa incep ca sa le captez atentia? Greu de decis… dar mi-a picat fisa! Am identificat ceva ce ii deranjeaza pe toti, in mai mica sau mai mare masura. O sa radeti acum, dar e adevarat din punctul de vedere al majoritatii managerilor. I-am intrebat daca cumva, intamplator…  se confrunta cu faptul ca toti angajatii lor spun ca nu au timp pentru ore suplimentare neplatite, nu stiu sa rezolve o problema pe care el, ca manager, ar rezolva-o in 3 minute, vor ore suplimentare – dar pe bani, vor bani mai multi pentru aceeasi munca si aceleasi rezultate, sunt nemultumiti din orice etc. 🙂 Vi se pare ceva cunoscut? Ei bine, toti managerii mei erau fericiti ca cineva, in final, le intelege problemele.

–          Va urma    –

Marius

PS: Joi o sa afli cum sa captezi atentia prin dezvaluirea de mici secrete despre tine si o sa te invat cum sa creezi emotie in comunicare pentru a induce schimbarea pe care o doresti. Nu uita ca schimbarea se bazeaza pe emotie, nu pe ratiune!

Iti recomand si:

Patru pasi esentiali pentru a primi maxim de punctaj la evaluari

Afla care este stilul de manipulare la care cedezi usor si cum sa stopezi manipularea

Cum poti sa iti controlezi emotiile si stresul in numai 10 minute

Marius Simion

Marius Simion

Sunt fondatorul proiectului NLP Mania, cel mai cunoscut blog de Dezvoltare Personală prin Programare Neuro-Lingvistică din România. Sunt Master Trainer NLP, Coach WingWave, Trainer și Autor de programe de dezvoltare personală. Trimite-mi un email

Comentarii

  • mary

    foarte bun articolul si ffoarte interesant 🙂 (Y)

Descarcă GRATUIT eBook + 6 exerciții (MP3)
pentru creșterea încrederii in sine

Descoperă în 6 pași simpli cum să ai mai multă încredere în tine,
mai ales în momentele care contează cu adevărat în viața ta!