18 martie 2014 (50) 15184 vizualizari in Inteligenta Emotionala

Sistemul G.E.A. – cea mai rapida metoda pentru fericire

Un articol de: Marius (contacteaza autorul)
Imagine "Sistemul G.E.A. – cea mai rapida metoda pentru fericire"

Salut si bine ai revenit pe NLP Mania!

Ti-am promis data trecuta ca iti voi da acces la un sistem pe care eu il folosesc pentru a aduce in viata mea si a altora fericire.

E un sistem pe care l-am pus la punct dupa ce ani de zile nu am stiut cum sa fiu fericit. Credeam ca fericirea e un noroc pe care il primesc doar in anumite conditii. 

Cred ca, din cauza ca nu stiu sa fie fericiti, oamenii sunt usor de manipulat si se lasa influentati de oricine le promite fericirea in viitor.

Trezirea la realitate

Intr-o zi, am vazut o emisiune la TV cu un tip de la o secta religioasa care vorbea despre fericire si pe fata lui se citea depresia si anxietatea. Era cel mai incruntat om din lume si totusi vorbea despre fericire.

Asta m-a trezit la realitate, a fost ca un soc. O minciuna spusa ca un mare adevar! 

Nu stiam NLP pe atunci si totusi imi era evident ca tipul mintea cu nerusinare. Habar nu avea cum sa fie el fericit si totusi promitea altora ca vor ajunge la fericire.

Atunci a fost pentru mine un semnal de alarma. Mi-am dat seama ca fericirea vanduta ca un vis, pe care il vei atinge undeva in viitor, nu ma incalzeste deloc. 

Am inceput din acel moment sa fiu mai pragmatic, sa ma gandesc ca daca fericirea nu o am aici si acum atunci poate ca nu o sa o am niciodata. 

Dar exact aceasta idee m-a bagat in depresie, pentru ca nu stiam sa fiu fericit in momentul prezent.

Toata viata mea mi-am spus ca fericirea e undeva in viitor, ca trebuie sa vina, ca nu azi o primesc, ci maine. Dar acel maine nu mai venea.

Probabil ca te-ai automanipulat si tu cu metoda asta. E cea mai simpla metoda de automanipulare, sa astepti ca ziua in care vei simti fericirea sa vina.

Cum iti ziceam si in alte articole, nu ma simt un om prea inteligent, asa ca a trebuit sa sufar cativa ani cu aceasta idee de amanare a fericirii.

Si cum sunt incapatanat ca si bunicul meu, nu am renuntat. Cand esti incapatanat, tot speri ca maine se va schimba ceva fara ca tu sa te schimbi.

Fir-ar sa fie, nimic nu se schimba in universul meu! Mi-a luat ani de zile sa imi dau seama cat de prost eram sa astept ca universul sa isi schimbe regulile pentru mine.

Dar a venit si ziua in care m-am desteptat.

Stii senzatia aia ca iti vine sa iti tragi o palma? Cam asa m-am simtit eu  cand mi-am dat seama ca, de fapt, eu eram singurul care putea sa faca ceva pentru a simti fericirea in viata sa.

Greseli de ani de zile tot apareau

Mi-am dat seama ca eu greseam, ca fericirea era o emotie pe care nu o exersasem suficient si nici nu stiam cum sa o obtin.

Stim foarte bine cum sa obtinem senzatii fizice, dar senzatii emotionale nu prea stim. Asa ca am inceput sa studiez, tocmai facand conexiunea cu senzatiile fizice.

Am observat legatura dintre corp si emotii in momentul in care imi era foame. Eu sunt un gurmand, imi place sa mananc mancare frumoasa si buna, iar uneori, cand ma apuca foamea, ma deprimam daca eram nevoit sa mananc doar un corn si un iaurt din lipsa de timp si bani.

Incepusem sa vad cum corpul meu si gandurile mele ma fac nefericit. Daca ma gandeam la unele lucruri, ma simteam naspa, ma simteam nefericit. 

Prima intrebare super logica a fost: „Oare nu ar putea sa functioneze si in sens invers???”

Adica, daca prin ceea ce simte corpul si prin ceea ce gandesc ma pot face sa ma simt rau, oare nu as putea, folosind tot acelasi sistem, sa ma simt fericit?

Am inceput sa experimentez, sa imi scriu pe un caiet la ce trebuie neaparat sa ma gandesc ca sa simt tristete, la ce trebuie sa ma gandesc ca sa ma enervez, la ce trebuie sa ma gandesc ca sa ma simt motivat etc.

Mi-a luat luni de zile sa fac toate conexiunile. Dar a meritat!

Asta era in perioada cand inca nu aparusera atatea carti de psihologie si cele care aparusera nu erau de buzunarul meu. 

Incet, incet, din foile caietului meu, incepea sa prinda contur un sistem.

Am inceput sa inteleg ca sunt niste pasi pe care eu i-am facut si pe care poate sa ii faca orice om ca sa fie fericit.

 

Asa a luat nastere Sistemul GEA

Acest sistem a fost, la inceput, format din mai multi pasi, din mai multe componente, dar cu cat simplifici un sistem, cu atat este mai eficient.

In articolul de azi vreau sa te invat care sunt cele 3 componente ale sistemului care iti aduce fericire in viata.

Fiecare etapa a sistemului cuprinde niste intrebari care se refera la gandurile tale (G), la emotiile tale (E) si la actiunile tale (A). 

Sistemul GEA e alcatuit din Ganduri+Emotii+Actiuni si iti poate aduce o schimbare radicala in viata numai dupa o luna de folosire.

Toate etapele si intrebarile din sistem sunt intrebarile pe care le-am folosit eu ca sa produc schimbari in viata mea. Te invat cum sa le folosesti, apoi depinde de tine sa le aplici zilnic timp de o luna. 

Iti dau intrebarile exact in ordinea la care eu am ajuns dupa teste de ani de zile. In timpul in care am folosit acest sistem l-am imbunatatit, l-am facut sa actioneze foarte rapid dupa ce este aplicat. 

Asa ca citeste ce ai de facut chiar de azi!

Iti trebuie un caiet sau o agenda in care sa iti notezi observatiile pe care le faci despre tine.

Nu prea merge daca doar vrei sa le memorezi, pentru ca sunt importante detaliile pe care mintea tinde sa le uite.

Asa ca fa-ti rost de o agenda in care sa poti sa iti faci notite pentru o luna de zile.

In fiecare zi din luna va trebui sa treci prin toate cele 3 etape.

1. Iti vei scrie in agenda ziua in care te-ai apucat de lucru si intrebarile pe care le contine sistemul GEA.

2. In fiecare zi, va trebui sa iti gasesti macar 10-15 minute in care sa raspunzi la intrebarile respective. E bine ca acel timp de 10 minute sa fie dupa-amiaza spre seara, dar nu atunci cand esti obosit si nu mai ai chef de nimic.

3. In ziua urmatoare, va trebui sa reiei intrebarile ca sa vezi daca s-au repetat anumite ganduri, emotii si actiuni.

 

Scopul metodei GEA e sa te ajute sa-ti observi propriul sistem psihologic. Cu cat inveti sa observi mai bine sistemul ganduri-emotii-actiuni, cu atat poti sa produci mai rapid schimbari.

Acesta este elemental-cheie al sistemului GEA: puterea de constientizare, de observare de sine. Gandurile noastre sunt super rapide, iar daca am fost invatati sa ne concentram atentia spre exterior, nu putem, fara antrenament, sa ne observam interiorul.

Atunci interiorul, lasat „de capul lui”, este haotic. Scopul sistemului GEA este sa ordoneze, sa echilibreze si sa armonizeze interiorul tau, exersand prin repetare zilnica timp de o luna.

In maxim o luna de zile vei putea sa monitorizezi si sa modifici la vointa toate gandurile si emotiile distructive, vei putea sa schimbi orice stare emotionala care nu iti place.

 

Ce ai de scris in fiecare zi in agenda

(Aplicarea zilnica a sistemului GEA)

 

Prima etapa (G – gandurile tale):

Noteaza aceasta intrebare in agenda ta si raspunde zilnic la ea.

1. „La ce trebuie sa ma gandesc (ce trebuie sa „tin” minte) ca sa ma simt rau?”

Explicatie:

Sistemul GEA presupune sa identifici sistematic, zi de zi, gandurile virusate din mintea ta. Exista anumite ganduri pe care le tot repeti si prin repetare au devenit parte din tine, ai senzatia falsa ca te definesc acele ganduri.

Pentru a afla asta, pur si simplu observa la ce iti „fuge” mintea de mai multe ori pe zi, chiar daca acel subiect te face sa nu te simti fericit.

Tipuri de ganduri la care fuge mintea:

1. Sunt oameni carora mintea le fuge spre ganduri legate de situatii in care au fost parasiti de cineva (cineva drag a plecat sau a decedat).

2. Sunt oameni carora mintea le fuge spre ganduri legate de inutilitate (ganduri in care isi amintesc sau isi spun ca nu sunt buni de nimic).

3. Sunt oameni carora mintea le fuge spre ganduri de agresivitate sau autoagresivitate (iti spui in minte ca te vei razbuna sau ca te vei pedepsi cumva pe tine prin infometare, renuntarea la ceva ce iti place etc.)

4. Sunt oameni carora mintea le fuge spre situatii in care ei nu s-au descurcat prea bine (ganduri care produc in timp distrugerea increderii in sine).

A doua etapa: (E – emotiile tale)

Noteaza aceasta intrebare in agenda ta si raspunde zilnic la ea:

2. „Ce simt acum si ce alte emotii am simtit in cursul zilei de azi?”

Informatii suplimentare:

Observa care sunt emotiile pe care le ai atunci cand completezi raspunsul pe caiet, in fiecare zi, din programul de autoobservare al metodei GEA, timp de o luna.

Atunci cand observi o emotie, inveti sa o si controlezi.

Ceea ce m-a uimit pe mine la aceasta metoda e ca ma asteptam sa am sute de emotii, dar, de fapt, erau doar cateva care se tot repetau in cursul unei zile.

Asta mi-a dat de gandit cel mai mult. Mi-am dat seama atunci si mai bine ca, in fond, si gandurile mele se repetau, pentru ca ele produceau emotiile respective. Cumva, m-am observat pe mine ca gandesc si simt…in cerc.

Ca si cand nu eram liber sa gandesc si sa simt ceea ce vreau, ci eram conditionat, ancorat de trecut. Uneori trecutul mai indepartat era cel care imi programa gandurile si emotiile, alteori chiar ziua anterioara era cea care decidea ce sa gandesc si sa simt.

Oricum nu eram liber. Dar timpul in care mi-am observat emotiile a dat rezultate.

Am inceput sa fac diferenta dintre a-mi aminti o emotie (de exemplu, la inceput, doar imi aminteam emotiile de stres pe care le aveam dimineata cand mergeam la munca sau emotiile de bucurie cand cineva imi dadea o veste buna)  si a simti o emotie.

Dupa un timp, am reusit sa imi activez la vointa acele emotii la care ma gandeam si doar mi le aminteam fara sa le simt la timpul prezent. 

Deja era primul pas spre o schimbare majora care mi-a marcat viata si care a devenit si motivul din spatele tuturor cursurilor si articolelor mele. Faptul ca omul isi poate modifica emotiile prin propria gandire si vointa sta la baza a tot ceea ce spun si fac pe NLP Mania si in cursurile mele.

A treia etapa: (A – actiunile tale)

Noteaza-ti aceasta intrebare in agenda si raspunde zilnic la ea:

3. „Care sunt actiunile pe care le-am facut si actiunile pe care nu le-am facut azi?”

 

Informatii suplimentare: 

Noteaza cu un (-) actiunile pe care le-ai facut si nu ai vrut azi si noteaza cu un (+) actiunile pe care le-ai facut pentru ca ai vrut tu azi. 

Aminteste-ti fiecare actiune cum te-a facut sa te simti. Daca te-ai simtit rau la o anume actiune, analizeaza daca este in regula sa te simti rau la acea actiune sau ai prefera sa te simti bine si doar inca nu poti sa schimbi emotia.

Sunt actiuni la care am fost obisnuiti sa ne simtim rau cand le facem. De exemplu, aveam o programare mentala timp de ani de zile ca nu imi place sa fac curatenie in biroul meu.

Mi-am dat seama ca actiunea pur si simplu nu putea sa genereze o emotie. Ci gandul si dialogul meu interior in care imi tot repetam „Ce prostie sa faci curatenie!” erau cele care imi generau starea nasoala.

Asa ca am invatat sa separ emotiile de actiuni prin tehnica GEA.

Atunci cand incepi sa observi relatiile dintre emotii si actiuni, incepi sa decizi tu daca vrei sa simti acea emotie sau vrei o alta emotie.

Pana sa faci aceasta autoobservare, nici macar nu te gandesti cat de anormal este sa simti ceva negativ la unele actiuni.

Cred ca unul dintre lucrurile pentru care ma laud singur a fost faptul ca mi-am dat seama ca actiunile sunt neutre din punct de vedere emotional, dar dialogul nostru intern si gandurile noastre le incarca cu emotii.

Asa ca scopul acestei etape din GEA este sa te invete cum sa separi emotiile de actiuni, iar in final sa te ajute sa reprogramezi emotia cu care actiunile tale au fost incarcate prin programare sociala si prin educatie sau copierea celor din jur care ne-au educat. 

 

Concluzie la sistemul GEA

Recapitulez in cateva cuvinte tot sistemul GEA:

1. Se bazeaza pe autoobservarea relatiilor dintre Ganduri-Emotii-Actiuni.

2. Se bazeaza pe principiul ca ceea ce nu cunoastem produce haos in noi.

3. Se aplica timp de o luna de zile, in care zilnic ai de raspuns la 3 intrebari, cate una pentru fiecare element al sistemului.

4. Atunci cand e integrat in viata zilnica, sistemul GEA permite o libertate deplina emotionala, adica poti sa decizi tu ce sa simti in orice actiune sau situatie (poti sa activezi motivatia, fericirea, entuziasmul, pasiunea etc.).

Acest sistem este in continua dezvoltare asa ca iti cer feedback ca sa il imbunatatesc si mai mult.

Lasa-mi un comentariu si spune-mi ce parere ai si daca esti interesat sa il aplici timp de o luna. 

 

Bonus la sistemul GEA

Pentru ca dimineata, cand ma trezeam, de obicei aveam stari negative, a trebuit sa ma ocup si de asta. Asa ca am gasit o tehnica care se potriveste foarte bine cu GEA si care m-a ajutat sa ma trezesc entuziasmat, cu multa energie, cu pofta de viata. 

Seara, la culcare, pune-ti intrebarea: „Care e emotia pe care vreau sa o simt maine dimineata la trezire?” 

Pentru a te putea trezi cu emotia respectiva si ea sa se continue pe parcursul zilei, va trebui sa faci un exercitiu in fiecare seara cat timp aplici GEA.

1. Inainte sa te intinzi pe pat (daca ti-ai amintit ca trebuie sa faci exercitiul si deja esti intins, ridica-te in fund pe pat), stai pe pat in pozitie ca de meditatie, cu spatele drept pe cat posibil.

2. Gandeste-te cum ai vrea sa te simti dimineata si intreaga zi de maine si gandeste-te la 3 momente in care te-ai simtit exact asa in trecut.

3. Traieste in mintea ta timp de cate 1-2 minute fiecare dintre acele 3 momente si imagineaza-ti ca se deruleaza ca un film, pe un ecran urias chiar in fata ta, iar tu privesti acel film sau chiar faci parte din el.

4. Cand simti in tine emotia aceea dorita pentru ziua urmatoare, lasa-te pe pat in pozitia in care te simti cel mai relaxat. Adormi avand acea emotie pe care o doresti pentru ziua de maine.

Aplica aceasta metoda timp de o luna, cat dureaza programul GEA, si apoi astept sa imi zici ce rezultate ai avut.

Poti aplica doar aceasta metoda fara GEA, dar rezultatele sunt spectaculoase atunci cand aplici cele doua (GEA si metoda pentru emotia de dimineata) impreuna.

Iti urez succes cu sistemul GEA si te invit sa imi lasi un comentariu sub articol si sa imi zici ce parere ai.

Pe curand,

Marius Simion  

Iti recomand sa citesti

Spune parerea ta

Comentarii


comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

50 Responses to Sistemul G.E.A. – cea mai rapida metoda pentru fericire

  1. nadejda says:

    . Sincer, nu am citit inca toate articolele. Le-am trecut cu vederea, pentru ca nu prea cred in efectul lor. Dar metoda GEA mi-a trezit interes, am citit cu atentie materialul si mi-am dat seama ca am mare nevoie de asa ceva. Ca gindurile negative sunt distrugatoare m-am convins pe parcursul anilor de viata,,…dar sa pot , sa invat a le ma-onitoriza ar fi o sansa pentru sufletul meu plin de tristete, regrete si disperare. Multumesc, Marius. Voi incerca.Chiar de azi.

  2. Manuela Varlan says:

    Practic, eficient, performant, cu o singura conditie sa cunosti, sa intelegi PSIHOLOGIA !

  3. sorina says:

    foarte frumos iti stapaneste toate emotile si asi vrea sa fiu abonata

  4. mihai madalin says:

    Sistemul tau este pretios..cautam demult o rezolvare pe domeniul asta … Am incercat prin meditatii ca sa elimin acele ganduri negative care ma afectau dar ele se roteau iar si iar in mintea mea si nu puteam sa gaseasc o modalitate de ale eliminina… Sunt convis ca acest exercitiu imi va rezolva problemele. ZIle cat mai frumoase si impacate cu sufletul!

  5. Remus says:

    Salutare Marius. In privinta emotiilor am gasit “cercul” lui Robert Plutchick’s , e foarte interesant cum afirma acesta ca sunt 8 emotii complexe… mai multe detalii poti cauta despre el . O zi faina !

  6. tassquick says:

    Foarte interesant sistemul propus de tine.

    Maine cum este 1, ma voi apuca de el, si promit sa revin cu feedback fix pe data de 1 a urmatoarei luni.

    Pana atunci, toate cele bune!
    Tassquick

  7. Ionela Sisiiac says:

    Multumesc Marius pt articol. Am inceput si eu de circa o saptamana sa aplic sistwemul GEA si cred ca am inceput sa fiu mai stapana pe emotiile negative. Daca inainte ma enervau multe comportamente ale oamenilor din jurul meu, acum lucrul acesta se intampla mai rar. Il voi aplica in continuare. 😉

  8. pantu adrian says:

    ANCORELE TALE SUNT FOARTE PUTERNICE.Lucruri simple care pot fi descoperite foarte usor de oricine, daca isi pune intrebari, si pe care mai mult ca sigur fiecare le-a gandit la un moment dat. Voi porni pe calea care mi-o arati.

  9. catalina cirstea says:

    buna ziua , sunt catlina cirstea va multumesc pt articolele pe care mi le trimite-ti, imi sunt de ajutor.ati spus ca incercati sa ne ajutati daca va spunem cu ce probleme ne confruntam. Cum as putea sa formulez un obiectiv clar in situatia urmatoare: sunt despartita de sot, fostul sot a zis sa il tina bunica la facultate pe fiul sau ca la sfarsitul anului ii da banii inapoi, si cand s-aa terminat anul a uitat sa ii dea banii inapoi. Nu imi dau seama cum sa formulez . Daca pute-ti va rog frumos sa imi trimite-ti un email cu solutia . va multumesc.