Vrei sa scapi de fobie?

Zilele trecute cineva de pe un forum unde mai scriu din cand in cand m-a intrebat daca NLP-ul poate ajuta la eliminarea fobiilor. I-am zis ca nu stiu daca poti 100% sa scapi de fobie, dar categoric ca te poate ajuta sa iti controlezi fobia.

Problema

Eu, personal, ma pot lauda cu o groaza teribila de inaltimi. Imi amintesc de cand eram mic si locuiam intr-un bloc cu 10 etaje ca ne jucam un joc pe pedepse si una dintre pedepsele favorite ale adversarilor mei (care castigau prea des) era sa ne puna sa mergem sus pe bloc si sa le facem semn cu mana. Pedeapsa era ca trebuia sa urci pe jos pana la etajul 10, dar pe mine ma ingrozea, de fapt, partea finala, cea cu acoperisul. Mult mai tarziu, cand eram deja la liceu, am mers la un amic care locuia la etajul 9 si care, foarte amabil ne-a invitat in… balcon. Eu am fost singurul care a ramas in bucatarie si vorbeam cu ei de la distanta. Noroc ca erau prieteni apropiati, ca altfel cred ca radeau de mine. Deja in momentul acela, stiam sigur ca am o problema.

Expunerea

Am inceput sa studiez cum anume se trateaza teama de inaltimi. Culmea, dar am gasit in general cam doua randuri si alea putin explicate. Cica trebuie sa te expui cat mai des fricii tale. Ok, daca asa trebuie, asa facem. Si timp de cativa ani am incercat sa ma apropii de tot ce insemna  inaltime. Daca trebuia cineva sa se urce pe o scara inalta, eu ma ofeream voluntar, desi tremurau chilotii pe mine. Daca trebuia cineva sa se aplece peste balustrada ca sa lipeasca un afis, ma ofeream voluntar si speram ca mi-a trecut teama si ca nu voi mai fi nevoit sa o iau de la capat. No chance!

Recomandarile mele pentru tehnica de expunere

Daca vrei sa folosesti expunerea ca metoda pentru eliminarea fobiei, atunci iti recomand sa vorbesti cu cel mai bun prieten al tau si sa il rogi sa fie langa tine atunci cand te expui voluntar la sursa fobiei. Trebuie sa fie o persoana in care iti poti incredinta viata fara ezitare. De cele mai multe ori, cand apare panica, ai senzatia ca iti pierzi controlul. Din cauza aceasta este foarte important sa fie cineva in care ai incredere langa tine. Va fi pentru tine ca un colac de salvare, ca un far care iti arata malul. In plus, daca cumva iti vei pierde controlul, trebuie sa stii sigur ca te va ajuta in acele momente.

Nu vreau sa vorbesc despre eficienta acestei metode, sunt convins ca e eficienta, dar nu e singura. La un moment dat, am fost la Busteni si trebuia sa urcam cu telecabina pana la Babele si Sfinx. Bineinteles ca faceam pe mine de teama, dar am zis ca vreau sa merg, chiar de mai multe ori in acea zi. Pentru mine, era o ocazie sa vad cum mai stau cu fobia.  La prima urcare stateam in mijlocul telecabinei si ma tineam de balustrada aia de deasupra. Prietenii mei se uitau dupa caprele negre de sub noi. Eu imi ziceam mantra si ma uitam numai la propriile picioare. Am ajuns sus dupa un drum interminabil. La coborare mi-a fost mai usor, deja imi controlam mai rapid gandurile si puteam sa privesc pe geam. Cand apareau ganduri de frica, le eliminam usor si le inlocuiam cu repetarea mantrei.

Tehnica de autocontrol mental

Mai are rost sa repet toate semnele unei crize de fobie? Mie imi apareau zeci de ganduri despre cum as pluti ca iepurele drogat din banc (va spun alta data bancul) direct in jos si nu cred ca pamantul ar fi elastic ca in Matrix. Acum cativa ani am fost pe munte sa vedem o pestera. Prietenii mei au „uitat” sa imi spuna ca trebuie sa trecem pe langa o prapastie. De fapt, numai pentru mine era prapastie, pentru ei era un fel de groapa ceva mai abrupta.  Zis si facut. Inainte sa intru pe cararea aceea, m-am oprit si m-am relaxat, am facut o tehnica de respiratie si m-am concentrat asupra gandurilor. Apoi am mers in rand cu ei, concentrandu-ma insa nu la peisaj, ci numai la respiratie si la mintea mea. Daca cumva simteam ca incep sa imi apara ganduri de frica, incepeam sa rad de ele. Pe langa aceasta foloseam o „mantra”, adica o fraza pe care o repetam in minte pentru a ma linisti. Iti spun si tie fraza, dar va trebui sa iti faci una proprie pentru ca e posibil sa nu functioneze la toata lumea la fel. Mantra mea era: „Mintea mea este calma si complet nemiscata”. Incercam sa imprim starea de nemiscare mintii, pentru ca viteza cu care derulam ganduri era enorma. Si nu erau ganduri dintre cele mai vioaie. Daca vrei, pot sa te ajut sa iti creezi propria mantra mentala. Este foarte important sa fie alese cuvintele potrivite si ordinea lor, de asemenea. Unele cuvinte au o alta conotatie pentru subconstient decat cea la care ne asteptam noi. Si ai grija sa nu existe nicio negatie in fraza respectiva.

Ancorarea starii de relaxare

Relaxeaza-te, asta este cel mai important pas pe care il ai de facut in lupta cu fobiile. Gaseste-ti o metoda de relaxare care este potrivita pentru tine si pune-o in practica cat mai des, astfel incat sa iti devina obisnuinta. In momentul in care ne temem, suntem complet contractati. Relaxarea trebuie sa contracareze acest lucru. O sa postez pe site in curand un articol cu tehnici de respiratie pentru relaxare rapida. Pana atunci, citeste articolul deja postat pe site „Relaxare la minut…”

Daca te obisnuiesti sa te relaxezi repede, e un pas in plus pe care poti sa il faci ca sa iti controlezi fobia. Daca esti relaxat, mintea este mai usor de controlat. Si de fapt asta vrei, sa iti controlezi mintea.

Haide totusi sa facem si o tehnica specifica de NLP pentru a fi mai relaxat in acele momente. Va trebui sa inchizi ochii si sa te gandesti la un moment in care te-ai simtit cel mai relaxat si in siguranta, un moment cat mai recent, pe care ti-l aduci aminte cat mai bine. Este important sa iti amintesti ce simteai. Incearca sa retraiesti starea emotionala. Pentru aceasta, aminteste-ti cu cine mai erai acolo, aminteste-ti detalii ale mediului inconjurator etc. Totusi, acestea au rolul de a te ajuta sa iti amintesti starea ta emotionala, nu le da alta importanta. Daca ai reusit sa iti amintesti starea emotionala, insista sa o retraiesti si acum. Simte deplin cat de relaxat si de increzator esti, exact ca atunci. Fii acum la fel de relaxat si de increzator. Respira adanc si lent, simte cum pe fata ta apare un zambet aproape involuntar… Cand ai ajuns sa retraiesti acelasi sentiment de relaxare si incredere, strange brusc pumnul drept!  Tine pumnul strans aproximativ 30 de secunde. Acest gest introdus in seria de elemente va fi perceput de creierul tau ca un semnal pentru declansarea starii de relaxare. Repeta de cel putin 8 ori aceasta metoda. Incepe metoda de la capat, aminteste-ti un moment in care te simteai reaxat si in siguranta deplina etc., etc.

Ca sa se declanseze mecanismul care iti va genera iar starea de relaxare si siguranta, va fi nevoie sa strangi pumnul drept exact cu aceeasi intensitate ca in momentul realizarii tehnicii. Daca peste zi ai nevoie de aceasta stare, este suficient sa strangi pumnul cu intensitatea respectiva… si vei vedea ca te relaxezi incet-incet.

Aceasta metoda la unii poate functiona mai rapid si mai intens, iar la alte persoane mai lent. Unii au nevoie de refacerea tehnicii din timp in timp, pe cand alte persoane o fac numai o data si ea ramane activa toata viata.

In loc de concluzie

Am vorbit mai mult despre teama de inaltime, dar majoritatea fobiilor au aceleasi metode de terapie. Expunerea este o metoda universala, autocontrolul gandurilor este, de asemenea, necesar pentru orice forma de frica sau fobie.

Sa nu crezi ca daca faci aceste metode, teama dispare complet de la inceput. In functie de fiecare, durata pentru a trata complet fobia poate sa difere de la luni de zile la ani.  Fii insa atent ca atunci cand te expui la sursa fobiei sa nu fii obosit sau stresat. Oboseala si stresul iti micsoreaza puterea de control a mintii si capacitatea de relaxare. Eu in prezent pot sa imi controlez mintea atunci cand sunt pus in situatia de care inainte imi era teama. Dar totdeauna inainte ma pregatesc. Ma odihnesc si imi relaxez mintea si corpul. De fiecare data cand se iveste ocazia unei experiente noi la inaltime, o traiesc cu placere, invat despre mine cu fiecare ocazie.

Cei care nu sufera de nicio fobie probabil ca nu considera importante aceste informatii. As vrea insa sa stiu ce parere au cei care se confrunta cu diverse fobii? Ce metode au mai incercat? Care au fost rezultatele?

Astept comentariile si sugestiile voastre.

Marius

Marius Simion

Marius Simion

Sunt fondatorul proiectului NLP Mania, cel mai cunoscut blog de Dezvoltare Personală prin Programare Neuro-Lingvistică din România. Sunt Master Trainer NLP, Coach WingWave, Trainer și Autor de programe de dezvoltare personală. Trimite-mi un email

Comentarii

  • Luminita Maria

    Buna, … Marius am citit cu interes articolul tau si e extrem de interesant. Problema mea este fobia de pisici. Am incercat metodele descrise de tine si n-am reusit nimic 🙁 Daca vad o pisica cat de micuta intru "in crize" efectiv: imi bate inima, mi se pune un gol in stomac, incep sa tremur, ma inrosesc, iar daca cumva are matza "tupeul" sa se uite spre mine mi se face rau si lesin. 😀 Stiu ca pare haios, dar pentru mine e ingrozitor. Am fost intr-o seara la o terasa si a aparut o biata pisicuta, care a venit direct la mine: m-am inrosit, am inceput sa tip, apoi mi s-a facut rau. Ieri seara, cand am ajuns acasa, in fata scarii blocului era o matza. Statea pironita si se uita la mine… am incercat sa fac un "shatz" dar bineinteles ca nu mi-a reusit mare lucru, 😀 asa ca am stat ca toanta (dupa ceas) o ora si 6 min pana a venit un vecin… chiar nu stiu ce sa mai fac …

  • Howard

    Salutari! Sunt nou pe aici si vreau sa iti spun ca imi place foarte mult site-ul. Am citit cateva articole, un pdf (Poti muta muntii din loc) si ascult zilnic mp3-urile pe care le-ai inregistrat. Faci o treaba Extraordinara pentru care iti multumesc.
    "Mantra" ta cred ca mi se potriveste de minune in toate circumstantele. O imprumut, daca nu te superi 🙂
    Vroiam sa spun doar ca, pe mine, privitul problemei din alt unghi ma ajuta la intelegerea mai profunda a lucrurilor. Probabil ca unei persoane cu frica de inaltime i-ar prinde bine sa inteleaga ca nu ii este teama de inaltimi cat ii este teama sa nu cada de acolo. Eu ma numar printre cei care nu prea socializeaza. Nu imi este frica de oameni cat imi este teama de reactia lor la ceea ce voi spune eu. Aici imi dau singur de gandit in fiecare zi sa-mi inving aceasta convingere pe care o am. Daca poti sa ma ajuti cu ceva ar fi extraordinar. Mi-as dori sa continui sa faci ceea ce faci si anume sa postezi din cand in cand cate un articol. Sunt sigur ca le voi gasi foarte interesante. Pe curand!

  • Ela

    Buna ziua!
    Sunt Ela si de 1 an am o mare problema( asa o vad eu) cu tremurul mainilor. Nu fumez, nu consum bauturi cu cofeina… tremurul imi apare in situatii de stres, atunci cand ma confrunt cu ceva necunoscut sau cand se cere ceva de la mine. Am facut tot felul de analize, dar totul este psihologic..pentru ca in restul timpului nu ma confrunt cu aceasta problema.Cum as putea sa-mi controlez acest tremur?Multumesc!

  • carmen

    buna seara!!!! am citit cu mare interes acest articol deoarece vreau sa-mi ajut o buna prietena care are o teama "mai ciudata" de la un timp… ii este teama de oameni… o perioada s-a inchis "in ea" si in casa, ii era teama de privirile oamenilor …de cateva luni a inceput sa iasa f mult in mijlocul oamenilor incercand sa-si invinga aceasta teama. uneori ac metoda da rezultate, dar alteori se blocheaza pur si simplu, se imbujoreaza, transpira abundent, tremura si am obs la ea dificultati de vorbire in acel moment.uneori am impresia ca-i este frica de frica….am sa-i arat tehnica aceasta si am sa revin cu un mes . multumim mult pt aceste articole interesante si folositoare

    • Iti recomand sa ii arati si articolul cu metoda de relaxare. Crede-ma ca efectele sunt spectaculoase daca face constant si relaxare! Astept vesti! Pe curand!

  • camelia

    Aveti vreo tehnica pentru a nu ma mai simti coplesita de griji ? Felicitari ptr. articole !

    • Intra pe NLP Mania la pagina Audio Blog si acolo cauta "Pachet cu 9 formule de autosugestie" in tabel. Descarca acel pachet cu autosugestii si pune sa asculti cat mai mult autosugestia cu starea de optimism, cea cu fericire si entuziasm, cea pentru calm si relaxare. Bineinteles ca e foarte bine daca le folosesti pe toate nu numai pe acestea trei. Multumesc pentru aprecieri. Pe curand. Marius

Descarcă GRATUIT eBook + 6 exerciții (MP3)
pentru creșterea încrederii in sine

Descoperă în 6 pași simpli cum să ai mai multă încredere în tine,
mai ales în momentele care contează cu adevărat în viața ta!